سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بیانیه حزب الله سایبر ومدیر وبلاگ پیروان 14 معصوم در پی اختلافا

بسم الله الرحمن الرحیم

پس از اتفاقات پیش آمده در چند ماه اخیر و رفتارهای اختلاف آفرین و تشنج زای مسئولین اجرایی کشور و سران قوا ، علی رغم تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص وحدت و عدم تشنج آفرینی ، متأسفانه بار دیگر در مورخ 15 بهمن ماه 1391 در صحن علنی مجلس ، اعلان اختلاف و تسویه حساب شخصی مسئولین قوا ، در اوج افتخارات ایران اسلامی که در یک پیچ تاریخی در حال تغییر ذائقه ملت های « استعمار شده » به امت های « استکبار ستیز » است، قلب همه دلسوزان این نظام ولایی را به درد آورد و در قعر یأس و نا امیدی دشمنان نظام ، بار دیگر بارقه امیدی در جبهه های کفر و نفاق دمید و دهان های خون آلود رسانه های سخیف شان را برای طعنه به این انقلاب اسلامی 34 ساله آب انداخت.

لذا حزب الله سایبر و همچنین مدیر وبلاگ پیروان 14 معصوم  قاطعانه این حرکت های آگاهانه را محکوم نموده و ضمن عرض بیعت مجدد با قلب دردمند ولی امر مسلمین جهان ، حضرت امام خامنه ای دامت برکاته ، نکات زیر را یادآور می شود.

1- در محضر پروردگار عالم عرضه می داریم؛
امت انبیاء و اوصیاء پیشین ، چون درگیر آزمایش های الهی شدند، استقامت پیشه نکردند و به حجت خدا پشت نمودند و زوال خویش را رغم زدند. حتی در عصر حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم ، امت پیامبر در قبال اهالی سقیفه سکوت اختیار کردند و سپس با امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا و فرزندان بزرگوارشان علیهم صلوات الله اجمعین چنان کردند که ندبه اش نصیب اهل معرفت است، اگرچه در همه زمان ها معدود مؤمنان مستحکمی پرچم حق را برافراشته نگاه داشتند. اما اکنون از پس قرن ها انتظار زمان و زمین ، مردمان ایران اسلامی در عصر غیبت حجت الله الاعظم ارواحنا فداه ، در حال جشن گرفتن سی و چهارمین سالگرد استقرار نخستین حکومت سراسری اسلامی هستند که آرزوی عملی شده پیامبران و صالحان است. انقلابی که رفته رفته پرچم حق باوری و حق محوری را در گوشه گوشه جهان بلند می کند و خفتگان و مستضعفان را از خواب غفلت بیدار می سازد، تا ان شاء الله مقدمه ای باشد برای ظهور آن منجی عالم عجل الله تعالی فرجه الشریف. مردمانی دین سالار که به لطف الهی و با مدیریت رهبرانی از جنس انبیاء و نائبان امام زمان (عج) یعنی امام خمینی سلام الله علیه و امام خامنه ای حفظه الله تعالی توانسته اند آزمایش های سختی چون تفرقه های قومیتی و مذهبی ، جنگ های نظامی ، سیاسی ، فرهنگی ، اعتقادی و اقتصادی را یکه و یک تنه پشت سر بگذارند. بارالها ما این نعمت بی بدیل را حقیقتا شاکریم و شکر عملی خویش را در این دهه مبارک فجر ، با اطاعت بیش از پیش از رهبری پیامبرگونه پیشوایمان ، امام خامنه ای و حضوری دشمن شکن و شگفت آفرین در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن به نمایش گذارده و خواهیم گذاشت.

2- در محضر بقیة الله الاعظم ، حضرت امام زمان عجل الله فرجه عرضه می داریم؛
ما منتظران ظهور شما ، به امر شما که فرمودید: « در حوادث و رخدادهایی که واقع می شود به روایت کنندگان حدیث ما رجوع کنید که آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنانم. » و بر اساس محکمات دین مبین اسلام ، جایگاه « ولایت فقیه » را که همان جایگاه ولایت رسول الله (ص) و جایگاه امامت شماست ، از جان پذیرفته و ولی فقیه حکیم مان که وی را نائب شما می دانیم، جانانه اطاعت و پشتیبانی می نماییم. اما عده ای که نام شما بر دهان شان بسیار می چرخد ، اگر چه بوسه بر دستان نائبتان را در آغاز راه افتخار خویش می دانستند ، اکنون برای بردن نام ولی فقیه به لکنت افتند و در قبال این جایگاه والا دورویی و لجبازی پیشه کرده اند. ما به محضر شما از لسان ره‌برمان عرض می کنیم: « اى سید ما! اى مولاى ما! ما آنچه باید بکنیم، انجام می‌دهیم؛ آنچه باید هم گفت، هم گفتیم و خواهیم گفت... سید ما، مولاى ما، دعا کن براى ما؛ صاحب ما توئى؛ صاحب این کشور توئى؛ صاحب این انقلاب توئى؛ پشتیبان ما شما هستید؛ ما این راه را ادامه خواهیم داد؛ با قدرت هم ادامه خواهیم داد؛ در این راه ما را با دعاى خود، با حمایت خود، با توجه خود، پشتیبانى بفرما.»

3- به ولی امرمان ، حضرت امام خامنه ای عرض می نماییم؛
شما در طی امسال چندین بار مسئولین کشور و سران قوا را به لحظه شناسی ، وحدت و دوری از اختلاف فرا خواندید ، اگر چه در ظاهر سرهایی تکان داده شد و پیام هایی نوشته شد، اما کار چنان بالا گرفت که در تاریخ 10 آبان امسال فرمودید: « باید اختلافات به حداقل برسد. البته اختلاف نظر، فراوان است؛ هیچ اشکالى هم ندارد - دو نفر مسئولند، رفیقند، اختلاف نظر هم دارند؛ همیشه هم بوده است - اما اختلاف نظر نباید به اختلاف در عمل و اختلاف در برخوردهاى گوناگون، به اختلاف علنى، به گریبانگیرى، به مچگیرى در مقابل چشم مردم منتهى شود؛ چون آن اختلافات آنقدر اهمیت ندارد. یک وقت یک چیزهاى مهمى است، خب مردم باید مطلع شوند؛ اما این اختلافاتى که انسان مى‌بیند بین این حضرات هست، چیزهائى نیست که اینقدر اهمیت داشته باشد که حالا با ادعاهاى گوناگون، ما اینها را بزرگ کنیم، جلوى چشم مردم نگه داریم، به اینها اهمیت بدهیم؛ که اهمیتى هم ندارد. اختلافات را نباید علنى کرد؛ اختلافات را نباید به مردم کشاند؛ احساسات مردم را نباید در جهت ایجاد اختلاف تحریک کرد. از امروز تا روز انتخابات، هر کسى احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به کار بگیرد، قطعاً به کشور خیانت کرده. » نکند در دل خود خطبه 97 نهج البلاغه را از لسان امیرالمؤمنین علی علیه السلام به یادآرید که به اهالی کوفه فرمود: « مصالحتان را بر شما مى خوانم از آن فرار مى کنید، با موعظه هاى رسا شما را نصیحت مى کنم از آن پراکنده مى گردید، و به جهاد با متجاوزان ترغیبتان مى کنم هنوز حرفم به آخر نرسیده مى بینم همچون قوم سبا پراکنده مى شوید! به جلسات خود بازگشته، یکدیگر را از پند و اندرزى که داده شده اید فریب مى دهید و غافل مى سازید. بامدادان شما را مستقیم مى نمایم شامگاهان مانند کمان کژ به سویم بازمى گردید. اصلاح کننده عاجز شده و شنونده غیرقابل انعطاف گشته. » ما مطیع امر شما و مخالف سر سخت اختلاف آفرینی و خیانت بوده و هستیم. و در یک بیت خطاب تان می نماییم:

چشم بد دور، عمرتان بسیار ، کس نبیند ملالتان آقا ما نمردیم خون دل بخوری ، تخت باشد خیالتان آقا

4- به سران قوا یادآوری می کنیم؛ وقتی پدر برای جنگ با گرگ ها آماده می شود و خانه را به دست فرزندان ارشد می سپارد ، بازی کودکانه پسرهای بزرگ با عروسک های خاله زنکان، گرگ ها را خوشحال خواهد کرد که امشب هم می گذرد و پدر شکارش عقب خواهد افتاد. همین.

5- از رسانه های پایبند به ارزش های انقلابی خصوصا رسانه های مجازی خواستاریم؛
اگر چه اطلاع رسانی شفاف و دقیق و سریع از وظایف ذاتی رسانه های حقیقت طلب بوده و هست، اما گاهی با چاشنی بصیرت می توان حقیقت را با تحلیل ها و حذف زوائد و برخی حاشیه های به دور از متن ، آن چنان بیان کرد که بذر افشانی تفرقه و اختلاف تلقی نشده و روباه پیر مکار ، انگلیس خبیث و شاگردانش را شادمان نسازد. لذا امید است در این اتفاق و اتفاقات مشابه با محکوم کردن یکپارچه اختلاف افکنی ها ، به سران قوا و مسئولین کشور ثابت شود که نمی توانند با موج سواری و سوء استفاده از رسانه ها و خصوصا رسانه های مجازی در لحظه های حساس نزدیک به انتخابات ، فضای آرام و عقلانی کشور را به یک فضای هیجانی و غبارآلود مبدل سازند.

6- خطاب به بنگاه شایعه پراکنی انگلیس خبیث و سایر رسانه های داخلی و خارجی ضد انقلاب می گوییم؛
شادمانی تان از این چنین اتفاقاتی بسیار کوتاه و گذراست ، چرا که درست یک هفته پس از این ماجرا خیل چند ده میلیونی مردم ایران از روی لنز های فریبکارانه دوربین هایتان گذشته و حماسه ای دیگر خواهند آفرید تا مجبور شوید با حسرت فراوان سر جایتان بنشینید.

7- به ملت بزرگوار ایران اسلامی و امت حزب الله عرض می نماییم؛
چنان که تا کنون چشم ها و گوش هایمان به لسان مبارک ولی مان ، حضرت امام خامنه ای بوده است ، پس از این نیز چنین خواهد بود . دنیا در فتنه 88 در حیرت ماند که چگونه امت اسلامی واسطه خواص را کنار زد و بی واسطه با امام خویش پیوند خورد و این پیوند و بیعت پایدار ان شاء الله در روز 22 بهمن ، به شیوه ای شگرف و الگوساز برای همه ملت هایی که چشم امیدشان به این مرز پرگهر است ، نمودی دگرباره خواهد داشت.

و السلام علی من اتبع الهدی
حزب الله سایبر  ومدیر وبلاگ پیروان 14 معصوم – 16بهمن 1391



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در دوشنبه 91/11/16 ساعت 10:51 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت


میلاد وحدت آفربن پیامبر اکرم (ص) وسلاله پاکش امام صادق (ع)مبارک

فرا رسیدن میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد – صل الله علیه وآله والسلم- و میلاد صادق آل محمد – صل الله علیه واله والسلم برتمامی مسلمانان جهان به خصوص برادران اهل سنت و همچنین به تمامی دوستداران ومحبین خاندان عصمت وطهارت  مبارک باد.

وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمِیعاً و لاتَفَرَّقُوا (آل عمران - آیه 103)

 

یکى از امورى که در هر موردى و هر کارى وجودش به آن رونق مى  بخشد، دلگرمى ، نوید، امید و سرعت عمل در پى دارد  »وحدت  «است . به هر وادى که«وحدت»گام نهد و به هر عرصه اى که«اتحاد»رو آورد، به آن جلوه و جلائى مى دهد و سعادت ، خوشبختى و موفقیترا به ارمغان مى آورد.
ولى در میدان جنگ و صحنه نبرد حق و باطل که نیاز مبرم بهوحدت ، همکارى و هماهنگى میان نیروهاى مسلح به چشم مى خورد و احتیاج شدید به کمک وتعاون احساس مى شود، که در غیر آن صورت دچار شکست و گرفتار مشکلات مى گردند، لازم وضرورى است«وحدت»به وجودآوردند.
زیرا اگر بنا شود متفرق عمل کنند و هر دسته اى براى خود کار و فعالیتنمایند، همکارى و تعاون نباشد قطعاً چنانچه باید نمى توانند موفق باشند و چه بسا کهبا شکست مواجه شوند، چون ممکن است یک لشکر یا یک دسته و گروه در یک زمینه کمبودداشته و دیگرى آن را مازاد بر ضرورت داشته باشد، یا یکى در رشته اى تخصص ، مهارت وآمادگى کمک و در رشته دیگر نیاز به همکارى و رهنمائى داشته باشد، و یا قدرت و تواندشمن به اندازه اى باشد که اگر نیروهاى رزمنده گروه ، گروه با آنها بجنگد، دشمن مىتواند پاسخ و حتى شکست دهد، ولى در برابر اتحاد و هماهنگ عمل کردن آنها، آسیب پذیرباشد و ...

وسردمداران کفر واستکبار در أس آنها آمریکا وانگلیس واسرائیل که برای سلطه بر  کشورها از حربه تفرقه بیانداز وحکومت کن استفاده می کنند در کشورهائی  عربی که قبیله ای می باشند و همچنین دو مذهب شیعه وسنی در آنها وجود دراد این شیوه بیشتر به چشم می خورند و در کشور ما هم با تفرقه انداختن در اقوام ایرانی مثلاً عرب فتنه ایجاد می کنند مثلاً در بحث فتنه 88 گروهی در خوزستان تشکیل شد که با بیان اینکه خوزستان که بیشتر ان عرب است باید از ایران جدا شود وخود مستقل باشد سعی در ایجاد و تشویش هستند که بحمد الله مهار شد 

لذا امیرالمؤ منین علیه السلام در رابطه با همکارى در میدان جنگ سفارشها دارد که یکى از مواردى که به این امر مهم توصیه فرموده زمانى است که اصحابش راامر به جنگ با اهل شام نمود، فرمودند:«غلب والله المتخاذلون»  به خدا سوگندشکست از آن آنانى است که دست از یارى یکدیگر بر مى دارند. اینکه امام علیه السلامبه نام جلاله قسم یاد مى نماید، مى رساند که حضرتش چه اندازه به مساءله وحدت درمیدان جنگ اهمیت قائل اند. در جاى دیگر، پس از جنگنهروان هنگام اعزام نیروهایش به سوى لشکر شام مى فرماید:
«انه لا غناء فى کثره عدد کم مع قله اجتماعقلوبکم»


تعداد فراوانشما با کمى اجتماع افکارتان سودى نمى بخشد. یعنى هر اندازه از نظر کمیت زیاد و عددبالائى را تشکیل بدهید ولى متحد، هماهنگ و یک دل نباشید، دردى را دوا نمى کنید،کارى را از پیش نمى برید و سبب بى نیازى ما نمى گردید.
در سخنان دیگرى ، امتاسلامى را از اختلاف و تفرقه نهى مى فرماید، و آن را سبب افتادن به دام شیطان مىشمارد:
»و ایاکم و الفرقه فان الشاذمن الناس للشیطان کما ان الشاذ من الغنم للذئب «. از پراکندگى بپرهیزید کهانسان تنهابهره شیطان است ، چنانکه گوسفندتک رو طعمه گرگ !
اینکه حضرت مى فرماید: هر که از جامعه و امت جدا گشت گرفتارشیطان مى گردد، اگر چه ظاهر کلمه شیطان ه همان ابلیس اغواگر و دشمن قسم خورده بشریترا مى رساند، که با وسوسه اش نه تنها مانع پیوستن به ملت بلکه در مقابل امت قرار مىدهد، و طبعا شامل شیطان هاى انسى هم مى شود که همیشه در تلاش و کوشش اند تا به وحدتو یکپارچگى امت ها لطمه وارد کنند، و از نفاق و اختلاف دیگران استفاده و به مقاصدشوم و ضد انسانى شان برسند.
با توجه به این سخنان على علیه السلام ، متوجه مىگردیم که چرا امام امت خمینى بت شکن این اندازه قواى مسلح را به وحدت و هماهنگىدعوت مى نماید:
بار دیگر به ارتش و سپاه پاسداران و ژاندارمرى و بسیج و همهنیروهاى مسلح نظامى و غیر نظامى تاءکید مى کنم که با هماهنگى هر چه بیشتر به دشمنبتازند و از اختلاف که از وسوسه هاى شیطانى و به سود شیاطین است بپرهیزید.
همچنین در پیامى به مناسبت بزرگداشت شهداىانقلاب در سالگرد پیروزى انقلاب ، از مستضعفین و مسلمین جهان مى خواهد، به وسیلهایجاد وحدت و دورى از اختلاف حقوق شان را از مستکبرین و طاغوت ها بگیرند:
هان اىمظلومان جهان از هر قشر و از هر کشورى هستید، به خود آئید و از هیاهو و عربدهآمریکا و سایر زورمندان تهى مغز نهر اسید و جهان را بر انان تنگ کنید و حق خود رابا مشت گره کرده از آنان بگیرید.
و هان اى مسلمین از هر تیره و پیرو هر مذهب کههستید دشمن خانگى را کنار بگذارید و به فرمان قرآن و خداى بزرگ گردن نهید: »و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا«خداوند تعالى عزت را براى خود و رسول عظیم الشان خود و مؤ منین قرار داده به حکومتهاى جابرانه که هستى شما را تحت اختیار دشمنان اسلام قرار داده اند بشورید و ممالکخود را از دست این خائنین سیه روزى نجات دهید که خداوند با شماست.
و نیز فقیه مجاهد حضرت آیت الله العظمىمنتظرى در اعلامیه 10/10/1358 که در رابطه با اشغال نظامى افغانستان توسط شوروىداد، پس از محکوم نمودن اشغال افغانستان ، خطاب به ملت مسلمان و شجاع اافغانستان مىنویسد:
ملت مبارز افغانستان بر اساس رسالت انقلابى و اسلامى خویش لازم است هر چهزودتر صفوف خود را در چار چوب ایدئولوژى خالص اسلامى متحد ساخته و نبرد آزادیبخش رابر ضد اشغال گران شرقى تا سرحد پیروزى نهائى ادامه دهند و سعى کنند اختلافات گروهىو قومى آنان را از مسیر انقلاب اسلامى منحرف نکنند.
اینها همه و همه حکایتگر این است که وحدت درتمام ابعاد و در هر زمینه مفید و خوب است ولى در میدان جنگ و صحنه تعیین سرنوشتمکتب و جامعه ، وحدت لازم و ضرورى است .

منابع:

1- نهج البلاغه ، خطبه 34، فیض الاسلام ، ص 113.
2-  نهج البلاغه ، خطبه 118، فیض الاسلام ، ص 369.
3- نهج البلاغه ، خطبه 127، فیضالاسلام ، ص 392.
 
4- امام و جنگ ص 77.
5-  کیهان ، شماره 1926 21/ 11/ 58 .
6- پیام مستضعفین ، شماره 8، ص 2.



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در جمعه 91/11/6 ساعت 4:14 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت


اسلام به دانشگاه هاروارد رسید؟

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اگرچه برخی رسانه های غربی تلاش می کنند تعالیم و تاکیدات اسلام را بر خلاف عدالت و حقوق بشر جلوه دهند اما بسیاری از محققان با بررسی آموزه های کاملترین دین الهی، اعتراف کرده اند که نکات مهمی در این بین نهفته است که آخرین تعریف در این زمینه را می توان در دانشگاه هاروارد آمریکا دید. دانشگاه هاروارد در سال 1636 در «ماساچوست» آمریکا تأسیس شد و قدیمی ‌ترین مؤسسه آموزش عالی در آمریکا محسوب می شود.

اکنون مسئولان دانشگاه هاروارد تصمیم گرفته اند ترجمه انگلیسی آیه‌ 135 سوره مبارکه «نساء» را روی دیوار ورودی اصلی دانشکده حقوق خود نصب کنند . این خبر از سوی یک دانشجوی عربستانی که در هاروارد مشغول به تحصیل است، در برخی رسانه های عربی منتشر شده است.



این دانشجو به نام عبدالله جمعه اعلام کرده که در بررسی های خود متوجه شده که این آیه قرآن به عنوان یکی از بهترین توصیفات در مورد عدالت عنوان می ‌شود و مسئولان این دانشگاه در توضیح این اقدام، اعلام کرده ‌اند که مضمون این آیه در طول تاریخ کم نظیر است.

این آیه شریفه می‌ فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالأَقْرَبِینَ إِن یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقَیرًا فَاللّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَى أَن تَعْدِلُواْ وَإِن تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُواْ فَإِنَّ اللّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا: اى کسانى که ایمان آورده‏‌ اید پیوسته به عدالت قیام کنید و براى خدا گواهى دهید هر چند به زیان خودتان یا پدر و مادر و خویشاوندان [شما] باشد اگر [یکى از دو طرف دعوا] توانگر یا نیازمند باشد باز خدا به آن دو [از شما] سزاوارتر است، پس از پى هوس نروید که [در نتیجه از حق] عدول کنید و اگر به انحراف گرایید یا اعراض نمایید، قطعاً خدا به آنچه انجام می ‌دهید، آگاه است».



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در سه شنبه 91/10/26 ساعت 9:13 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت


ماه محرم وصفر رفت ................حیف شد

سلام به دوستان عزیز بنده به نوبه خود فرارسیدن ماه ربیع الاول را به شما عاشقان ثار الله تبریک می گویم و از خداوند منان خواستار که عزاداریها واشکهایتان را مورد قبول خود قراردهد؛ ولی حیف شد که ماه محرم وصفر تمام شد ماهی که سرشار از شور وشعور است ،که ماهی که در آن با شرکت در مراسمات و پای سخنرانی ها بصیرتمان بیشتر می شود، و لی ما باید هرروز بصیرتمان رابیشتر بکنیم که دوباره دچار فتنه مثل فته 88 نشویم که انگار دوباره بوی فتنه می آید که فتنه ای به بهانه ی نبودن انتخابات آزاد ،و این اززبانی کسانی بیرون آمدند که خود از دل همین انتخابات و با همین قوانین منتخب شدند و حال ادعای آزاد نبودن انتخابات می کند که مثلاً کسانی که دستشان به خون مردم آلوده است مثل بازگشت خاتمی و موسوی به عرصه انتخابات یا کسانی که سابقه ی خوبی ندارند و از شما عزیزان می خواهم به فرامین رهبری گوش داده و عمل نمائیم که این کشور عزیز به دست بیگانگان نیفتد.

حتی آغاز ماه ربیع الاول مصادف با لیله المبیت می باشد که این خود بصیرت امام علی را نشان می دهد که برای اینکه امام خود را از مرگ نجات خود جانفشانی کرد و دربستر پیامبر خوابید که اسلام بماند و دشمنان ذلیل وناامید شوند ولی بعضی از افراد این جامعه رفتار منافق گونه دارند و به دنبال جلب رضایت وشادی دشمنان می باشند که باید آنها را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم آنها که مقام رهبری که مدافع اسلام وکشورمان هستند را قبول ندارند ، آنهایی که دوست دازند زیر پرچم غرب وشرق باشند و دست بوس انها باشند

وای برما

ولی وعده خداوند نزدیک است

ان الله مع الصابرین

التماس دعا



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در یکشنبه 91/10/24 ساعت 7:18 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت


راههای پیشگیری از فقر در اسلام

انسان اگر هم غنى باشد فقر او را تهدید مى‏کند.

لا ینبغى للعبد أن یثق بخصلتین العافیة و الغنى بینا تراه معافیا اذا سقم بینا تراه معافیا غینا اذا فقر


آدمى را به دو خصلت اعتماد نشاید یکى تندرستى و یکى توانگرى چه بسا هنگامى که او را تندرست مى‏بینى بناگاه بیمار شود و هنگامى که او را توانگر مى‏بینى بناگاه فقیر گردد.- کلمات قصار:418. ?
پیشگیرى از فقر بهتر از درمان آن است زیرا درمان نسبت به پیشگیرى تلاش بیشترى مى‏طلبد در نهج البلاغه هم از درمان فقر سخن به میان آمده و هم راه پیشگیرى نشان داده شده است.
مهمترین راههاى پیشگیرى فقر عبارتند از:
1- صدقه دادن‏
2- امانتدارى‏
3- پرهیزگارى و استغفار
4- تواضع(فروتنى)و اخلاق پسندیده‏
5- درستکارى‏
6- مهاجرت و سفر


1- صدقه‏


صدقه مقدارى از مال است که صرف فقرا و نیازمندان مى‏شود و گونه‏اى همیارى اجتماعى است و داراى مزایاى بسیار از جمله اقتصادى و روحى است.
مزیت اقتصادیش این است که این مال هر چند اندک هم باشد در حیات اقتصادى موثر است و قدرت خرید قشرى از مردم را بالا مى‏برد و این امر به نوبه خود در تقویت اقتصاد سهیم است.
مزیت روحیش آن است که حس مشارکت اجتماعى انسان را در اوج سرخوشى قرار مى‏دهد چون بخشى از مالش را براى سیر کردن شکمهاى گرسنه‏اى که در انتظار دستهاى مهربانند صرف کرده است.
و صدقه بنا به فرموده امام داروى شفابخش(دواءمنحج) است داروى‏- کلمات قصار:7. ?
اقتصادى روحى و اجتماعى است که بسیارى از بیماریهاى اقتصادى روانى و روحى جامعه و حتى بیماریهاى جسمى را شفا مى‏بخشد.چون درمان بیماریهاى جسمى نیز نیاز به تهیه دارو دارد.
جوامعى که در آن صدقه جارى است جوامعى سالمند که در آن از فقر و تنگدستى خبرى نیست و بدبخت و بیچاره‏اى پیدا نمى‏شود زیرا صدقه روح انسان دوستى را در جامعه ریشه دار مى‏کند و انسان وقتى وارد چنین جامعه‏اى مى‏شود گویى که وارد خانه‏اى شده و در پیش روى خود یک خانواده را مى‏بیند که به یکدیگر مهر مى‏ورزند و یکدیگر را دوست دارند امام على علیه‏السلام مى‏فرماید:

الصدقة جنه عظیمة و حجاب للمومن من النار و وقایة للکافر من تلف المال و یجعل له الخلف یدفع السقم عن بدنه و ماله فى الاخرة من نصیب‏- تحف العقول:ص 82. ?


صدقه سپر بزرگى است مؤمن را از آتش جهنم نگاه مى‏دارد از تلف شدن مال کافر جلوگیرى مى‏کند و مالش را به زودى جبران مى‏کند و بلا را از بدنش دور مى‏کند و در آخرت او کافر را بهره و نصیبى نباشد.
از اینرو صدقه دادن مطلوب است حتى توسط خود فقیران امام علیه‏السلام مى‏فرماید:اذا أملقتم فتاجروا الله بالصدقة؛ هر گاه تنگدست شدید با- کلمات قصار:250. ?
دادن صدقه با خداى تعالى سودا کنید صدقه‏اى که فقیر مى‏پردازد از دردهایش مى‏کاهد زیرا این کار به او مى‏فهماند که کسانى فقیرتر و ضعیفتر از او نیز هستند.
و مال هر چند کم باشد وجودش در بازار تأثیر زیادى بر حیات اقتصادى خواهد داشت امام على علیه‏السلام مى‏فرماید:

لا تستح من اعطاء القلیل فان الحرمان أقل منه - کلمات قصار:64. ?


از بخشش اندک شرمنده مباش زیرا نومید ساختن اندکتر از آن است.
مال چه کم باشد یا زیاد موجب رونق بازار مى‏گردد و همچون دارویى نیرو بخش بدن را فعال مى‏کند و آن را براى مقابله با بیماریها توانا مى‏سازد و از آنجا که روزى از جانب خدواند تبارک و تعالى است پس هر گاه بندگان به یکدیگر مهر بورزند خداوند نیز آنان را مورد لطف و مرحمت خویش قرار مى‏دهد و خداوند بخشنده به بخشندگان رحمت آورد. من فى الارض یرحمکم من فى السماء؛ به اهل زمین رحمت آورید تا آنکه در آسمان است شما را رحمت کند و رحمت الهى به صورت باران فرو مى‏ریزد و زمین مرده را جان مى‏بخشد و از آن کشت و زرع مى‏روید و مصداق این فرمایش امام است که فرمود:استنزلوا الرزق بالصدقه روزى را به صدقه دادن فرود- کلمات قصار:132. ?
آورید.
زندگى محل داد و ستد و مبادله است باید ببخشى تا به تو ببخشند و نباید همیشه منتظر بخشش دیگران شد پس باید بخشش کرد سپس انتظار کمک و بخشش از دیگران داشت و اگر بخشش کم بود اهمیتى ندارد زیرا هر کس مالى را در راه خدا مى‏بخشد هر چند اندک باشد خداى تعالى پاداش او را فراوان خواهد داد و آیا بخشنده‏تر از خداوند کسى هست که بى منت ببخشد خداوندى که گسترده رحمت و کرمش همه جا حتى دورترین نقطه دریاها و اقیانوسها را فرا گرفته است.

2- امانتدارى‏


امانتدارى ارزشى حیاتى است که اعتماد متقابل را در جامعه ریشه دار مى‏کند و داراى ارزش اقتصادى نیز هست انسان امانتدار در جامعه محبوب است و همه دوست دارند در کارها با او مشارکت داشته باشند زیرا هیچگاه به مال و ناموسشان خیانت نمى‏کند.خیانتکاران در جامعه‏اى که روح امانتدارى بر آن حاکم است جایى ندارد زیرا بعنوان یک نقطه ضعف در جامعه محسوب مى‏شود در حالى که انسان امانتدار بدنه اصلى جامعه با ایمان است و به سبب برخوردارى از روحیه امانتدارى به مراتب گوناگونى در زندگى دست مى‏یابد امام على علیه‏السلام مى‏فرماید:
اداء الامانة مفتاح الرزق؛ امانتدارى کلید روزى است و نیز مى‏فرماید:- شرح نهج البلاغه:20/318 ح 650 ?

و الامانة تجر الرزق و الخیانة تجر الفقر - تحف العقول:255. ?


امانتدارى روزى به دنبال دارد و خیانت مایه فقر و تنگدستى است به راستى امانتدارى کلید روزى است زیرا هر کس که امانتدار نباشد درهاى زندگى به رویش گشوده نمى‏شود و از همه جا طرد خواهد شد.

3- پرهیز گارى و استغفار


گناه مانعى است که جامعه را از پیشرفت و ترقى باز مى‏دارد جامعه سالم و پاک جامعه‏اى است که افراد آن پاک باشند و دامنشان به هیچ گناهى آلوده نباشد اگر انسان خود را از گناهان پاک کند محیط وى نیز از گناه پاک مى‏گردد و اگر همه افراد جامعه چنین جامعه‏اى به سلامت و به دور از هر گونه کجرویى به پیش خواهد رفت گناه همانطور مانع جامعه از پیشرفت و ترقى و رسیدن به درجات کمال انسانى مى‏گردد مانع حرکت اقتصادى جامعه نیز مى‏باشد.
گناهى که از پیروى خواهشهاى نفسانى ناشى مى‏شود و در برابر عقل مى‏ایستد بخشى از قواى انسان را از کار مى‏اندازد و او را به ورطه شهوتها و خواهشها در مى‏افکند و از اینجا مراحل انحطاط و سقوط انسان آغاز مى‏شود نیرو و اموالش به هدر مى‏رود بنابراین گناه اولین مانع رزق و روزى است زیرا توانمندیهاى انسان را نابود مى‏کند و او را از مسیر درست کمال منحرف مى‏سازد امام مى‏فرماید:
ان الرجل لیحرم الرزق بالذنب یصیبه؛ انسان با گناهى که مرتکب مى‏شود- شرح نهج البلاغه:20/259 ح 33. ?
از روزى محروم مى‏گردد.
و انسان تنها با استغفار و توبه مى‏تواند از این بند آزاد گردد.استغفار پشتوانه‏اى است که انسان مى‏تواند به وسیله آن قید و بندهایى را که تواناییهاى خلاق او را به بند کشیده است بشکند تا از این راه نیروى خود را فعال سازد و با همیارى دستهاى خیر،در سازندگى جامعه سهیم باشد امام على علیه‏السلام مى‏فرماید:

توقوا الذنوب فما بلیة و لا نقص رزق الا بذنب حتى الخدش و النکبة و المصیبة - تحف العقول:ص 70. ?


از گناهان دورى کنید هر گرفتارى و نقصان روزى از گناهست حتى خراش پیشامد ناگوار و مصیبت.
ونیز مى‏فرماید:

و قد جعل الله سبحانه الاستغفار سببا لدرور الرزق‏


و خداوند استغفار(امرزش خواستن)را سبب فراوانى روزى قرار داده است.- خطبه‏ها:143. ?
و منسوب به اوست که فرمود:

استغفر الله مما أملک و أستصلحه فیما لا أملک‏


از آنچه که در اختیار دارم از خداوند آمرزش مى‏طلبم و از آنچه در اختیار ندارم و اصلاح مى‏خواهم.- شرح نهج البلاغه:20/300/ ح 425. ?
مال وسیله‏اى براى خیر و شر است و اگر مسلمان خود را به ایمان واقعى علیه گناهان مسلح کند مالش نیز در راه خیر و صلاح او و جامعه قرار مى‏گیرد اما اگر از خواهش نفس پیروى کند ناگزیر به فقر و تنگدستى دچار گردد و مالش از مسیر خیر خارج شود و به مرور زمان ارزش خود را از دست مى‏دهد و از بین مى‏رود.
بنابر این فقر عذابى حتمى است که در دنیا دامنگیر ثروتمندان گستاخ مى‏گردد پیش از آنکه به عذاب آخرت گرفتار آیند امام مى‏فرماید:

خیر الدنیا و الاخرة فى خصلتین الغنى و التقى و شر الدنیا و الاخرة فى خصلتین الفقر و الفجور


خیر دنیا و آخرت در دو چیز است؛ ثروتمندى و پرهیز گارى و شر دنیا و آخرت در فقر و بى بند و بارى است.- همان:20/300/ ح 444. ?

4- فروتنى و اخلاق پسندیده‏


اخلاق خوب و پسندیده و به ویژه فروتنى درهاى جامعه را به روى انسان مى‏گشاید و فرد موفق در جامعه کسى است که رمز گشایش این درها که اخلاق نیکو و به ویژه فروتنى و تواضع است داشته باشد در فعالیت اقتصادى انسان به اخلاق بیش از هر چیز دیگر نیازمند است زیرا به وسیله اخلاق خوش همه را به خود جذب مى‏کند به همین سبب مى‏بینیم که تاجرى موفق است که داراى فضایل اخلاقى باشد و فروشنده خوش اخلاق مى‏تواند مشتریهاى بیشترى را جلب کند و این ضابطه قطعى در همه جوامع است و در دوایت آمده است:

ان لم تسعوا الناس بأموالکم فسعوهم بأخلاقکم‏


اگر نمى‏توانید با اموالتان به مردم کمک کنید با اخلاق خوش با آنان رفتار کنید.
بنابر این اخلاق سرمایه فقیر براى کسب ثروت اجتماعى است و راهى براى دستیابى به ثروت اقتصادى است امام على علیه‏السلام مى‏فرماید:
سعة الاخلاق کیمیاء الارزاق؛ اکسیر روزى در خوش اخلاقى است.- شرح نهج البلاغه:20/339 ح 884. ?
همچنین در جاى دیگر تبیین مى‏کند که در اخلاق اقتصادى چگونه باشیم تا گرفتار فقر و تنگدستى نگردیم؛ مى‏فرماید:

بالرفق تنال الحاجة و بحسن التأنى تسهل المطالب‏


با خلق و خوى نرم نیازها برآورده گردد و با بردبارى نیکو خواسته‏ها آسان بدست آید.- شرح نهج البلاغه 20/263 ح 75. ?
ولى انسان از نظر اقتصادى چگونه پیشرفت مى‏کند طبیعتا یکى از عوامل پیشرفت اخلاق خوب است امام علیه‏السلام مى‏فرماید:
من لان عوده کثفت أعضانه؛ آنکس که چوبش نرم و تازه است داراى خلق و خوى نرم و خوش است شاخ و برگش فراوان بود.
- کلمات قصار:205. ?
تواضع اداى احترام و ارزشگذارى به دیگران است و انسان به هر کس که احترامش کند و ارج بگذارد به او علاقمند مى‏شود و جذب او مى‏کرد و بر عکس از کسانى که تکبر بورزند و بى احترامى کنند دورى مى‏کند.
به کمک تواضع انسان به نعمت و آسایش در روزى دست مى‏یابد تواضع کلید خیر است و با تواضع مى‏توان به قلبها نفوذ کرد امام مى‏فرماید:
و بالتواضع تتم النعمة؛ با تواضع نعمتها به کمال رسد.
- کلمات قصار:215. ?

5- درستکارى‏


یکى از اسباب ثروتمندى و کسب روزى محکم کارى و درستى در کار است زیرا کالاى خوب مشترى را جذب مى‏کند در حالى که کار سطحى و بى دقتى هیچگاه مشترى پیدا نمى‏کند و حتى کسى به آن نزدیک نمى‏شود اگر انسان شهرت خوب کسب کند مورد اعتماد تاجر و مشترى واقع شود امام على علیه‏السلام مى‏فرماید:
من قصر فى العمل أبتلى بالهم؛ کسى که در عمل کوتاهى کند به اندوه دچار گردد.- کلمات قصار:112. ?
و فقر بزرگترین اندوه انسان است و کار انسان همان شهرت اوست و کسى که مى‏خواهد کالایى را بخرد هیچگاه اسم سازنده آن را نمى‏پرسند بلکه از خوبى و مرغوبیت جنس سئوال مى‏کند و مردم همه علاقمند کالاى خوب و مرغوب هستند امام على علیه‏السلام مى‏فرماید:من أبطأ به عمله یسرع به حسبه،هر که در کارها درنگ کند شرف نسب سبب سرعت در کارش نشود.
بنابر این از انسان انتظارى مى‏رود که کارش را به مردم عرضه کند نه حسب و نسب خود را پس کار انسان بیانگر شخصیت اوست که آیا انسان درستکارى است یا خیر.
میان کار خوب و ایمان رابطه نزدیکى وجود دارد امام على علیه‏السلام مى‏فرماید:

لا یذوق المرء حقیقة الایمان حتى یکون فیه ثلاث خصال:الفقه فى الدین الصبر على المصائب؛ حسن التقدیر فى المعاش‏


انسان حقیقت ایمان را نمى‏چشد؛ مگر اینکه در او سه خصلت باشد:
فقه و آگاهى در دین شکیبایى و تحمل مصائب و برنامه ریزى درست در زندگى.- بحار الانوار:1/211. ?
محمد جواد مغنیه در شرح این گفتار مى‏گوید:امام حقیقت ایمان و حل مسأله معیشت در این دنیا را با هم مرتبط دانسته است زیرا برنامه ریزى درست در زندگى به معنى انجام کار به بهترین وجه و جهت دهى تولید در مسیر سودمند و نافع آن است.- تفسیر کاشف:2/255. ?

6- مهاجرت و سفر


گاهى براى انسان به دلایلى دشوار است که در یک جا کار کند لذا در این صورت باید به جاى دیگر برود تا در آنجا گشایش و راحتى ببیند:

و من یهاجر فى سبیل الله یجد فى الارض مرغما کثیرا وسعة؛ هر کس که در راه خدا مهاجرت کند در روى زمین برخورداریهاى بسیار و گشایش خواهد یافت.- نساء:آیه 100. ?


همیشه کشورهایى هستند که بنا به دلایلى که بخشى از آن را ذکر کردیم بعضى تاز انسانها را به خود جذب نمى‏کنند و در کنار آن کشورهایى دیگرى هستند که انسان را به خود جذب مى‏کنند و زندگى خوب و راحتى را براى او فراهم مى‏آورند امام علیه‏السلام در این باره مى‏فرماید:
خیر البلاد ما حملک؛ بهترین شهرها شهرى است که تو را بپذیرد و در آن آسوده باشى.- کلمات قصار:434. ?
گویى که سرزمین‏ها و شهرها موجودى زنده با شعور و با احساسند و لذا انسان را مى‏پذیرند و تحمل مى‏کنند بنابر این در چنین سرزمین هایى معمولا انسان مى‏تواند به خوبى و آسایش زندگى کند.
لذا وقتى که انسان به جاى دیگر مى‏رود و مى‏تواند در آنجا زندگى راحتى داشته باشد هیچگاه احساس غربت نخواهد کرد بلکه غریب کسى است که نتواند روزى و معاش خود را فراهم کند گاهى انسان در وطن خود غریب است و نمى‏تواند روزى خود و خانواده‏اش را تأمین کند امام علیه‏السلام مى‏فرماید:

الغنى فى الغربة وطن و الفقر فى الوطن غربة


توانگرى در غربت وطن است و فقر در وطن غربت است.- کلمات قصار:53. ?
و این سخن از گفتارهاى جاودانه است که حقیقت انسان را آشکار مى‏کند؛ حقیقتى که حاکى از تمایل انسان به تلاش و جنبش است و نه به آرامش و سستى انسان همیشه براى بدست آوردن روزى در تلاش است و با این حرکت و تلاش است که خود را مى‏یابد و آینده‏اش را در دنیا و آخرت رقم مى‏زند.
امام علیه‏السلام در این گفتارها از سنتهاى ثابت قرآنى الهام مى‏گیرد:

ان الذین توفاهم الملائکة ظالمى أنفسهم قالوا فیم کنتم قالوا کنا مستضعفین فى الارض قالوا ألم تکن أرض الله واسعة فتها جروا فیها


کسانى هستند که فرشتگان جانشان را مى‏ستانند در حالى که بر خویشتن ستم کرده بودند از آن‏ها مى‏پرسند:در چه کارى بودید؟گویند:ما در روى زمین مردمى بودیم زبون گشته فرشتگان گویند آیا زمین خدا پهناور نبود که در آن مهاجرت کنید؟- نساء:97 ?

یا ایها الانسان انک کادح الى ربک کدحا فملاقیه‏


اى انسان تو رد راه پروردگارت رنج فراوان مى‏کشى؛ پس پاداش آن را خواهى دید.- انشاق:5 ?

و أن لیس للانسان الاما سعى و أن سعیه سوف یرى‏


براى مردم پاداشى جز آنچه خود کرده‏اند نیست؟و زودا که کوشش او در نظر آید. - نجم:39

پس از آنکه درباره فقر و فقیر سخن گفتیم بر آنیم تا تصویرى را که امام على علیه‏السلام از مسلمان در دنیا مى‏خواهد ارائه دهیم آیا در نظر امام مسلمان باید دنیا را براى دیگران رها کند و خود تنها به آخرت بپردازد یا مى‏خواهد که انسان همانگونه که براى دنیا زندگى مى‏کند براى آخرت نیز تلاش کند؟
نمونه ایده‏ال در نظر امام کدام است تا براى همگان الگو و سرمشق قرار گیرد؟به هر حال حاصل اندیشه امام درباره انسان مؤمن چیست؟آیا امام مى‏خواهد که او فقیر باشد یا غنى و یا چیز دیگر؟
با هم بخشى از نامه امیرالمومنین به محمد ابن ابى بکر را هنگامى که او را به ولایت مصر منصوب کرد بخوانیم:

و اعملوا عباد الله أن المتقین ذهبوا بعا جل الدنیا و اجل الاخرة فشارکوا أهل الدنیا فى دنیا هم و لم یشارکوا اهل الدنیا فى اخرتهم سکنوا الدنیا بأفضل ما سکنت و أکلوها بأفضل ما اکلت فحظوا من الدنیا بما حظى به المترفون و أخذوا منها منا أخذه الجبابرة المتکبرون ثم انقلبوا منها بالزاد المبلغ و المتجر الرابح أصابوا لذة زهدالدنیا فى دنیاهم و تیقنوا أنهم جیران الله غدا فى اخرتهم لا ترد لهم دعوة و لا ینقص لهم نصیب من لذة - نامه‏ها:27. ?


و بدانید اى بندگان خدا که پرهیزگاران هم در این دنیاى زودگذر سود برند و هم در جهان آخرت آنها با مردم دنیا در کارهاى دنیوى شریک شدند و مردم دنیا در کارهاى اخروى شریک نشدند در دنیا زیستند نیکوترین زیستنها و از نعمت دنیا خوردند بهترین خوردنیها و از دنیا بهره‏مند شدند انسان که اهل ناز و نعمت بهره‏مند شدند و از آن کامیاب گردیدند چونان که جباران خودکامه کام گرفتند سپس رخت به جهان دیگر کشیدند باره توشه‏اى که آنان را به مقصد رسانید و با سودایى که سود فراوانشان داد لذت زهد را در دنیا چشیدند و یقین کردند که در آخرت در جوار خداوندند اگر دست به دعا بردارند دستشان را واپس نگرداند و بهره شان از خوشى و آسایش نقصان نگیرد این چهره انسان کامل در نهج البلاغه است.
- با اهل دنیا در دنیایشان با کار و تلاش مشارکت مى‏کنند.
- و در عین حال از آخرت غافل نیستند زیرا فقط اهل دنیا نیستند که تمام هم و غم خود را متوجه دنیا کنند.
- به لذتها و پاکیهاى دنیا دست یافتند به مانند مترفان که دلمشغولى جز دنیا ندارند.
- ولى در عین حال از دنیا توشه آخرت بر گرفتند این نقطه اختلافشان با اهل دنیاست چه آنان - پرهیزگاران - از دنیا دنیا و آخرت را کسب کردند در حالى که آنها - اهل دنیا - تنها به دنیا دست یافتند.
- آنان در آخرت آنان در جوار خدایند زیرا از سرانجامى که در انتظارشان بود غفلت نکردند.
- اینان در دنیا به خواسته شان رسیدند و در آخرت مطلوب خود را یافتند.
چون گفته شاعر:

و اخر فاز بکلتیهما قد جمع الدنیا مع الخرة


دسته دیگر به هر دو دست یافتند و دنیا را با آخرت یکجا گرد آوردند.
این نمونه خوب و مناسبى است که باید انسان بکوشد تا بدان برسد و دیگر گفتارهاى امام باید در کنار این گفتار قرار گیرد تا بتوان معنى درست آنرا دریافت زیرا دعوت امام به ترک دنیا به معنى عبادت همیشگى و دائمى نیست بلکه بدین معناست که انسان باید در دنیا تلاش کند اما همه هدف خود را دنیا قرار ندهد و این امیرالمومنین است که مى‏خواهد ما در دنیا شرافتمندانه و سعادتمندانه زندگى کنیم و از لذایذ آن بهره‏مند شویم و به پاکیهایش عشق بورزیم و در عین حال توجه داشته باشیم که دنیا گذر گاهى بیش نیست گذر گاهى که به جهان آخرت منتهى مى‏گردد.

 



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در سه شنبه 91/10/12 ساعت 7:51 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت


<      1   2   3   4      >
http://www.games-casino.us/
با کلیک روی +۱ ما را در گوگل محبوب کنید