فرا رسیدن میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد – صل الله علیه وآله والسلم- و میلاد صادق آل محمد – صل الله علیه واله والسلم برتمامی مسلمانان جهان به خصوص برادران اهل سنت و همچنین به تمامی دوستداران ومحبین خاندان عصمت وطهارت  مبارک باد.

وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمِیعاً و لاتَفَرَّقُوا (آل عمران - آیه 103)

 

یکى از امورى که در هر موردى و هر کارى وجودش به آن رونق مى  بخشد، دلگرمى ، نوید، امید و سرعت عمل در پى دارد  »وحدت  «است . به هر وادى که«وحدت»گام نهد و به هر عرصه اى که«اتحاد»رو آورد، به آن جلوه و جلائى مى دهد و سعادت ، خوشبختى و موفقیترا به ارمغان مى آورد.
ولى در میدان جنگ و صحنه نبرد حق و باطل که نیاز مبرم بهوحدت ، همکارى و هماهنگى میان نیروهاى مسلح به چشم مى خورد و احتیاج شدید به کمک وتعاون احساس مى شود، که در غیر آن صورت دچار شکست و گرفتار مشکلات مى گردند، لازم وضرورى است«وحدت»به وجودآوردند.
زیرا اگر بنا شود متفرق عمل کنند و هر دسته اى براى خود کار و فعالیتنمایند، همکارى و تعاون نباشد قطعاً چنانچه باید نمى توانند موفق باشند و چه بسا کهبا شکست مواجه شوند، چون ممکن است یک لشکر یا یک دسته و گروه در یک زمینه کمبودداشته و دیگرى آن را مازاد بر ضرورت داشته باشد، یا یکى در رشته اى تخصص ، مهارت وآمادگى کمک و در رشته دیگر نیاز به همکارى و رهنمائى داشته باشد، و یا قدرت و تواندشمن به اندازه اى باشد که اگر نیروهاى رزمنده گروه ، گروه با آنها بجنگد، دشمن مىتواند پاسخ و حتى شکست دهد، ولى در برابر اتحاد و هماهنگ عمل کردن آنها، آسیب پذیرباشد و ...

وسردمداران کفر واستکبار در أس آنها آمریکا وانگلیس واسرائیل که برای سلطه بر  کشورها از حربه تفرقه بیانداز وحکومت کن استفاده می کنند در کشورهائی  عربی که قبیله ای می باشند و همچنین دو مذهب شیعه وسنی در آنها وجود دراد این شیوه بیشتر به چشم می خورند و در کشور ما هم با تفرقه انداختن در اقوام ایرانی مثلاً عرب فتنه ایجاد می کنند مثلاً در بحث فتنه 88 گروهی در خوزستان تشکیل شد که با بیان اینکه خوزستان که بیشتر ان عرب است باید از ایران جدا شود وخود مستقل باشد سعی در ایجاد و تشویش هستند که بحمد الله مهار شد 

لذا امیرالمؤ منین علیه السلام در رابطه با همکارى در میدان جنگ سفارشها دارد که یکى از مواردى که به این امر مهم توصیه فرموده زمانى است که اصحابش راامر به جنگ با اهل شام نمود، فرمودند:«غلب والله المتخاذلون»  به خدا سوگندشکست از آن آنانى است که دست از یارى یکدیگر بر مى دارند. اینکه امام علیه السلامبه نام جلاله قسم یاد مى نماید، مى رساند که حضرتش چه اندازه به مساءله وحدت درمیدان جنگ اهمیت قائل اند. در جاى دیگر، پس از جنگنهروان هنگام اعزام نیروهایش به سوى لشکر شام مى فرماید:
«انه لا غناء فى کثره عدد کم مع قله اجتماعقلوبکم»


تعداد فراوانشما با کمى اجتماع افکارتان سودى نمى بخشد. یعنى هر اندازه از نظر کمیت زیاد و عددبالائى را تشکیل بدهید ولى متحد، هماهنگ و یک دل نباشید، دردى را دوا نمى کنید،کارى را از پیش نمى برید و سبب بى نیازى ما نمى گردید.
در سخنان دیگرى ، امتاسلامى را از اختلاف و تفرقه نهى مى فرماید، و آن را سبب افتادن به دام شیطان مىشمارد:
»و ایاکم و الفرقه فان الشاذمن الناس للشیطان کما ان الشاذ من الغنم للذئب «. از پراکندگى بپرهیزید کهانسان تنهابهره شیطان است ، چنانکه گوسفندتک رو طعمه گرگ !
اینکه حضرت مى فرماید: هر که از جامعه و امت جدا گشت گرفتارشیطان مى گردد، اگر چه ظاهر کلمه شیطان ه همان ابلیس اغواگر و دشمن قسم خورده بشریترا مى رساند، که با وسوسه اش نه تنها مانع پیوستن به ملت بلکه در مقابل امت قرار مىدهد، و طبعا شامل شیطان هاى انسى هم مى شود که همیشه در تلاش و کوشش اند تا به وحدتو یکپارچگى امت ها لطمه وارد کنند، و از نفاق و اختلاف دیگران استفاده و به مقاصدشوم و ضد انسانى شان برسند.
با توجه به این سخنان على علیه السلام ، متوجه مىگردیم که چرا امام امت خمینى بت شکن این اندازه قواى مسلح را به وحدت و هماهنگىدعوت مى نماید:
بار دیگر به ارتش و سپاه پاسداران و ژاندارمرى و بسیج و همهنیروهاى مسلح نظامى و غیر نظامى تاءکید مى کنم که با هماهنگى هر چه بیشتر به دشمنبتازند و از اختلاف که از وسوسه هاى شیطانى و به سود شیاطین است بپرهیزید.
همچنین در پیامى به مناسبت بزرگداشت شهداىانقلاب در سالگرد پیروزى انقلاب ، از مستضعفین و مسلمین جهان مى خواهد، به وسیلهایجاد وحدت و دورى از اختلاف حقوق شان را از مستکبرین و طاغوت ها بگیرند:
هان اىمظلومان جهان از هر قشر و از هر کشورى هستید، به خود آئید و از هیاهو و عربدهآمریکا و سایر زورمندان تهى مغز نهر اسید و جهان را بر انان تنگ کنید و حق خود رابا مشت گره کرده از آنان بگیرید.
و هان اى مسلمین از هر تیره و پیرو هر مذهب کههستید دشمن خانگى را کنار بگذارید و به فرمان قرآن و خداى بزرگ گردن نهید: »و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا«خداوند تعالى عزت را براى خود و رسول عظیم الشان خود و مؤ منین قرار داده به حکومتهاى جابرانه که هستى شما را تحت اختیار دشمنان اسلام قرار داده اند بشورید و ممالکخود را از دست این خائنین سیه روزى نجات دهید که خداوند با شماست.
و نیز فقیه مجاهد حضرت آیت الله العظمىمنتظرى در اعلامیه 10/10/1358 که در رابطه با اشغال نظامى افغانستان توسط شوروىداد، پس از محکوم نمودن اشغال افغانستان ، خطاب به ملت مسلمان و شجاع اافغانستان مىنویسد:
ملت مبارز افغانستان بر اساس رسالت انقلابى و اسلامى خویش لازم است هر چهزودتر صفوف خود را در چار چوب ایدئولوژى خالص اسلامى متحد ساخته و نبرد آزادیبخش رابر ضد اشغال گران شرقى تا سرحد پیروزى نهائى ادامه دهند و سعى کنند اختلافات گروهىو قومى آنان را از مسیر انقلاب اسلامى منحرف نکنند.
اینها همه و همه حکایتگر این است که وحدت درتمام ابعاد و در هر زمینه مفید و خوب است ولى در میدان جنگ و صحنه تعیین سرنوشتمکتب و جامعه ، وحدت لازم و ضرورى است .

منابع:

1- نهج البلاغه ، خطبه 34، فیض الاسلام ، ص 113.
2-  نهج البلاغه ، خطبه 118، فیض الاسلام ، ص 369.
3- نهج البلاغه ، خطبه 127، فیضالاسلام ، ص 392.
 
4- امام و جنگ ص 77.
5-  کیهان ، شماره 1926 21/ 11/ 58 .
6- پیام مستضعفین ، شماره 8، ص 2.



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در جمعه 91/11/6 ساعت 4:14 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت