یکی از شبهات موجود وهابیون

 

 بحث شفاعت است که به نظر آنها پاسخ میدهیم

شبهه و نظر وهابیون : طلب شفاعت از غیر خداوند به این نحو که گفته شود ای اولیاء خدا در روز قیامت شفیع من در نزد خدا باشید تا از عذاب الهی در امان باشم، صحیح نیست و فقط باید طلب شفاعت از خود خداوند صورت گیرد و خصوصاً اگر طلب شفاعت از روح مرده ای که به برزخ منتقل شده، صورت پذیرد این عین شرک محسوب خواهد گردید.

 

 

 

پاسخ:

 

اولا- طلب شفاعت همان "طلب دعا" می باشد یعنی ما از افراد موجه یا ارواح مقدّسه و یا ملائکه الهی می خواهیم که برای ما طلب آمرزش و دعا بنماید، و طلب دعا و آمرزش از پیامبر یا صالحان امری پسندیده است که وهابیون نیز در هنگام زنده بودن فرد آن را جائز می شمرند.
*
نیشابوری در تفسیر خویش در ذیل آیه شریفه "و من یشفع شفاعة حسنة یکن له نصیب منها..." می گوید: شفاعت به درگاه خداوند همان دعا کردن شخصی مسلمان می باشد
.
*
فخررازی در تفسیر آیه شریفه "و یستغفرون للذین آمنوا ربّنا وسعت کل شی رحمةً" می گوید: این آیه نشان می دهد که ملائکه انسانهای گناهکار را شفاعت می کنند. (تفسیر مفاتیح الجنان) پس اگر ما از فرشتگان چنین تقاضایی بکنیم مرتکب خلافی نگردیده ایم
.
*
همچنین خداوند به پیامبر می فرماید: "واستغفر لذنبک و للمؤمنین و المؤمنات
".
*
نجاری در صحیح بابی دارد بنام "اذ استشفعوا الی الامام یستسقی لهم لم یردّهم
".
ثانیاً- اینکه وهابیون عنوان می کنند طلب دعا از فرد پس از مرگ او جایز نیست و لذا نمی توان از پیامبر یا ائمه یا سایرین پس از مرگ طلب دعا نمود، نیز نادرست است چرا که براساس آیات و روایات پیامبر و ائمه و شهدا و نظایر آنان با مرگ نمی میرند و بلکه زنده می باشند
.
* "
و لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل اللّه اموات بل هم احیاء عند ربهم یرزقون
".
*
علی (ع) پس از تفسیل پیامبر (ص) خطاب به ایشان فرمود
:
"
بابی انت و امّی اذکرنا عند ربک واجعلنا من بالک"، (نهج البلاغه- خطبه 235
)
*
ابوبکر نیز پس از وفات پیامبر، خطاب به جسد مطهر ایشان گفت
:
"
بابی انت و امّی طبت حیّاً و میّتاً واذکرنا عند ربکً" (السیرة الجبیه- 3/392
)
ثالثاً- آنچه شرک محسوب می شود و توجیه عبادی و توحید افعالی را مخدوش می سازد آن است که ما وقتی طلب شفاعت از غیر خدا می کنیم او را قادر بالاستقلال بدانیم و به جای خداوند او را قرار دهیم و حال آنکه چنین نیست و ما تنها آنان را به واسطه آبرویی که در نظر خداوند دارند واسطه بین خود و معبود قرار می دهیم
.
* "
والذین لایدعون مع اله الهاً آخر..." (سوره شریفه فرقان- آیه
68)
آیه اشاره دارد که اگر با خدا و هم عرض او دیگری را بخوانید مشرک گشته اید
.
* "
و یعبدون من دون اله ما لایفرّهم و لاینفعهم و یقولون هولاء شفعاءنا عنداله" (سوره شریفه یونس- آیه 18
)
باز ملاحظه می گردد که بحث "عبادت غیر خدا" مطرح می باشد و ملاک شرک عبادت غیر او می باشد
.
* "
و اذ تخلق من الطینی کهیة الطیر باذنی نتنفخ فیها فتکون طیراً باذنی..." (سوره شریفه مائده- آیه 110
)
در این آیه شریفه نیز دیده می شود که اگر حضرت عیسی (ع) و یا سایر اولیاء الهی قدرتی دارند همه "باذن اللّه" می باشد و هیچ کس از خود مستقلا قدرتی ندارد، لذا اگر ما با این دیدگاه از اولیاء الهی طلب دعا و شفاعت نمائیم مشکلی ایجاد نخواهد گردید

 

 

 

 



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در چهارشنبه 93/1/27 ساعت 12:33 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت