خطاب نواقص العقول در مورد زنان در خطبه 80 نهج البلاغه است . این خطبه پس از فراغت از جنگ جمل بیان شده، جنگ جمل فاجعهاى بود که به رهبرى عایشه به راه افتاد و هزاران نفر از مسلمانان در آن کشته شدند. طبرى تعداد قربانیان این جنگ را حداقل 10 هزار نفر کشته در اطراف شترى که به عنوان نشان و علامت جبهه عایشه بود ذکر نموده است. خطابات موجود در این خطبه در حقیقت موشکافى یکى از زمینههاى روانى، شخصى و شخصیتى فاجعه جمل و به گفته یکى از مفسّرین و مورخین مشهور اهلتسنّن، تعریضى به رفتار عایشه مىباشد.
با صرف نظر از اینکه این حدیث ناظر به جنگ جمل و نقش تحریکآمیز عایشه است، و با صرف نظر از اینکه آیا تفاوت حجم مخ و مخچه زن و مرد و نوع رابطه عصبی بین دو نیم کره مغز ،بیانگر تفاوت کمّى و کیفى عقل زن و مرد باشد، این حقیقت قابل انکار نیست که به کارگیرى و بهرهگیرى زن و مرد از عقل و عاطفه متفاوت است تعقل زنان و بهرهگیرى آنان از دریافتهاى عقلى نسبت به مردان کمتراست، همان طور که عاطفه و احساسات مردان نسبت به زنان کمتر است، براساس نظام احسن آفرینش و به مقتضاى حکمت الهى، مسئولیت بین انسانها تقسیم و براى انجام آن مسئولیتها امکانات، شرایط و تجهیزات متناسب با آن در اختیار افراد قرار داده شد و این شاهکار خلقت است که زنان داراى عاطفه و احساسات بیشتر باشند تا مادرى مهربان براى فرزندان باشند و بتوانند نقش تربیتى خود را به درستى ایفا کنند.
همان طور که مردان براى مدیریت منزل و انجام کارهاى سخت نیاز به قوه تعقل بیشتر و قدرت جسمى بیشتر دارند. بنابراین عبارت خطبه نهجالبلاغه به هیچ وجه در مقام تحقیر زنان به طور مطلق نیست بلکه صرفا تبیین تفاوت تکوینى و تشریعى در مورد توانایىهاى زن و مرد و لزوم تطبیق وظایف و مسئولیتها با توانایىهاست. ضمن آنکه هشدارى است براى انسانها که عدول از این توانایىها و وظایف فردى زمینهساز فجایعى مانند آنچه در جمل گذشت مىگردد.
با این مقدمه به سراغ تبیین معنا و منظور عبارت «نواقص العقول» در مورد زنان مىرویم.
دیدگاه اسلام درباره زن و مرد
بنا بر دیدگاه اسلام زن و مرد هر دو در گوهر شریف انسانیت مشترک هستند. در عین حال نظام زیباى آفرینش هر یک از این دو را با ابزارهاى ویژهاى مجهز ساخته و به تناسب آن رسالت و مسئولیت خاصى نیز بر دوش هر کدام نهاده است. تجهیز هر یک از دو صنف فوق به گونهاى است که از ترکیبشان شرایط و بستر مطبوع و دلپذیرى براى ایجاد خانواده و کانونى فعال و پر مهر و صفا پدید مىآید. هر یک در کنار دیگرى مىتواند آرامش و رشد بیابد. همچنین زمینه مناسبى براى رشد و تربیت سالم فرزندان به وجود مىآید. در این تقسیم طبیعى آنچه معمولاً در مرد ظهور و بروز بیشترى دارد، قدرت و توانایى بیشتر براى انجام کارهاى سخت و طاقتفرسا مىباشد و نیز زیرکى و حسابگرى در امورى است که به تعقّل و دوراندیشى نیازمند است و آنچه در زن نمود و پیدایى بیشتر دارد؛ لطافت، زیبایى، مهر، عاطفه، شور و احساس قلبى است.
آنچه گفته شد، به معناى بىخردى زن یا بىعاطفگى مرد نیست و به معناى آن نیست که هر زنى، کماندیشتر از هر مردى و هر مردى، کم عاطفهتر از هر زنى است؛ بلکه مىتوان گفت که به طور متوسّط غالب کُنشهاى مرد، رفتارهاى حسابگرانه، و غالب کُنشهاى زن کردارهاى مهرانگیز و عاطفى است.
علاوه بر اینکه هر یک از ویژگىهاى زن و مرد در جاى خود بسیار ضرورى است و این تقسیم تکوینى به هیچ روى نشانگر ارزشگذارى مرد در برابر زن و فرومایگى زن نیست؛ بلکه هر یک جلوهاى خاص از اسماى حُسناى الهى است. به قول شاعر:
جهان چون چشم و خط و خال و ابروست
که هر چیزش به جاى خویش نیکوست
عقل زن و مرد
درباره عقل زن و مرد گفتنى است؛ عقل بر دو گونه است:
1. عقلى که معیار کمال و قرب الهى است: «العقل ماعبد به الرحمان واکتسب به الجنان»؛ «عقل آن است که با آن خدا پرستش مىشود و بهشتها به وسیله آن به دست آید». این عقل همان «عقال» و زانوبند هواها و امیال نفسانى است.
2. عقل حسابگر، ابزارى و اینتسترومنتال (Instrumental Reason)که کاربرد آن بیشتر در تنظیم معاش و سیاسات است. در این زمینه هر چند به طور معمول مرد از زن پیشى مىگیرد؛ ولى این معیار کمال نیست و چنانکه گفته شد نوعى تقسیم کار طبیعى و تکوینى است و در مقابل آن زن نیز از مهر و عاطفه افزونترى برخوردار است.
از توضیح یاد شده روشن مىشود که تعبیر امیرمومنان علیهالسلام تحقیر کننده زن و برترى ارزشى مرد بر زن نیست؛ بلکه هشدار به کسانى است که در هر مسئلهاى انتظار حرکتى مردگونه از زنان دارند. سخن آن حضرت در واقع توجه به این نکته است که زن موجودى سراپا شور و احساس و عاطفه است و در برخورد با او نباید انتظار حسابگرىهاى مردانه را داشت؛ بلکه باید دقیقا روانشناسى او را به دست آورد و به تناسب آن با وى روبهرو شد.
از نظر یافتههاى علم روانشناسى، زنان و مردان در نوع هوش با هم متفاوت هستند. مردان، هوشیارى با دید متمرکز دارند و زنان هوشیارى با حواس و دید باز. همین مسأله در نوع قضاوت مرد و زن تأثیر مىگذارد. مردان به طور معمول در صدور رأى تمام جوانب مخفى را مىبینند، اما خانمها به طور غالب به اشدّ مجازات فکر مىکنند، زیرا همانگونه که در ابراز محبت سریع هستند در اعمال خشم هم شدید هستند.
نکته دیگر این است که زنان همیشه خواهان برقرارى ارتباط هستند. از این رو تمایل دارند تا دیگران را در تصمیمگیرىهاى خویش شرکت دهند و چون سلیقههاى افراد گوناگون است روند انتخاب و تصمیمگیرى زنان نسبت به مردان که محور تصمیمگیرىهاى آنها، خودشان و قدرت تعقّل آنهاست، کندتر خواهد بود.
روان شناسان مىگویند: مردان در ابتدا خودشان تصمیم مىگیرند و بعد آماده هستند که بر مبناى اطلاعات دیگران تصمیم خویش را تغییر دهند، اما زنان با دخالت دادن دیگران در تصمیمگیرىها و در نظر گرفتن تمام سلیقهها و خواستههاىافراد خانوادهتصمیم مىگیرندو سعى مىکنند در تصمیمگیرىهاى خود، نظر همه را تا حدّى تأمین کنند.جان گرى روان شناس مشهور مىگوید: «مرد ابتدا هدف را پیدا مىکند، بعد حرف مىزند و زن حرف مىزند و هدف را پیدا مىکند».
البته ناگفته نماند که واقعیت فوق سبب برترى مطلق هوشى مرد بر زن نیست بلکه تفاوت هوشى زن و مرد را سبب مىگردد. بىشک سطح هوش هیجانى، کلامى و هنرى زنان بالاتر از مردان و در مقابل سطح هوش مکانیکى و ریاضى و فلسفى مردان قوىتر است و یکى از رموز وظایف مادرى و همسرى در زن و وظایف اجتماعى و حکومتى در مرد مبتنى بر همین تفاوت در هوش است.
با این توضیح روشن مىشود که آنچه در حقیقت مورد نکوهش امیرالمؤمنین على علیهالسلام قرار گرفته است خارج شدن زن از استعدادهاى طبیعى و عمل کردن برخلاف مقتضاى خلقت و دستورات الهى است.
. تاریخ طبرى، ج 6 ص 2472.
. «هذا کلّه رمز الى عیاشه»، ابن ابىالحدید، شرح نهج البلاغه، ج6، ص 214.
. اصول کافى، ج 1، ص .
. محمد مجد، روانشناسى زن و مرد، ص 101 و 97.
. زنان و مردان، روابط، ص 140.
. براى مطالعه بیشتر ر.ک: نومان.ل.مان، اصول روانشناسى، ترجمه و اقتباس: محمد ساعتچى، چ12،موسسه انتشارات امیرکبیر، ج1 ص 646 ؛ سکلتون، تفاوتهاى فردى، ترجمه: یوسف کریمى، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***
نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در شنبه 92/10/7 ساعت 1:8 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت