[امامیه بعد از شهادت امام رضا ع سه فرقه شدند]

 

منبع:

 (1) گفته است شیخ- ادام اللَّه عزّه- پس طایفه امامیه مستمر شدند بر قول به اصول امامت در مدت حیات امام رضا علیه السّلام و چون آن حضرت وفات کرد خلیفه کرد پسر خود ابو جعفر امام محمد تقى علیه السّلام را و آن حضرت علیه السّلام در وقت وفات امام رضا علیه السّلام، هفت ساله بوده.
طایفه امامیه اختلاف کردند و متفرق شدند به سه فرقه: یک فرقه رفتند بر طریقه مستقیم امامت و اعتقاد کردند به امامت ابو جعفر امام محمد تقى علیه السّلام و نقل کردند نص را بر امامت او علیه السّلام و این فرقه به حسب عدد بیش از فرقه‏هاى دیگر بودند؛ و فرقه‏اى دیگر بعد از اینکه قائل بودند به امامت امام رضا علیه السّلام رجوع کردند از آن قول و مرتد شدند و گرویدند به قول «واقفیه»؛ و فرقه‏اى دیگر قائل شدند به امامت احمد بن موسى کاظم علیه السّلام.
و گمان کردند که حضرت امام رضا علیه السّلام وصیت کرد به او و نص فرمود بر امامت او. و استدلال کرده‏اند این دو فرقه شاذه نادره بر مذهب خود به صغر سن امام محمد تقى علیه السّلام و گفته‏اند که جایز نیست امام طفل باشد و به سن بلوغ نرسیده باشد.
پس گفته مى‏شود به ایشان سواى جماعتى که رجوع کردند بعد از اعتقاد به امامت امام رضا علیه السّلام به مذهب واقفیه؛ زیرا ما باطل کردیم مذهب واقفیه را اینکه شما که قائل شدید به امامت احمد بن موسى کاظم بعد از امام رضا علیه السّلام چه دلیل دارید بر امامت امام رضا علیه السّلام.
پس به درستى که به هر دلیلى که ایشان اثبات کنند امامت امام رضا علیه السّلام را، ما به همان دلیل اثبات مى‏کنیم براى ایشان امامت امام محمد تقى علیه السّلام را. و به هر چیزى که این طایفه طعن زنند در نقل نص بر امامت امام محمد تقى علیه السّلام. پس به درستى‏
که طایفه واقفیه به همان چیز طعن مى‏زنند به ایشان در نقل نص بر امامت امام رضا علیه السّلام. (1) پس به هر چه این طایفه رفع طعن واقفیه کنند، ما نیز به همان چیز دفع مى‏کنیم طعن ایشان را در نص بر امامت امام محمد تقى علیه السّلام. و به درستى که ایشان را از این سخن مخلص نیست.
با آنکه آنچه مشتبه شده برایشان از جهت سن امام محمد تقى علیه السّلام فساد آن و بطلان آن نهایت وضوح و ظهور دارد؛ زیرا کمال عقل را انکار نمى‏توان کرد در حجج اللَّه تعالى با وجود صغر سن. به درستى که حق تعالى فرموده:
 (قالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا  قالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا) «1» پس اللَّه تعالى خبر داده از حضرت عیسى علیه السّلام به سخن گفتن در گهواره و همچنین اللَّه تعالى فرموده در قصه یحیى علیه السّلام که: (وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا) «2» و به تحقیق اجماع کرده‏اند جمهور شیعه و جمیع آنکه مخالف است در مذهب ایشان که رسول صلّى اللَّه علیه و آله دعوت فرمود على بن ابى طالب علیه السّلام را در صغر سن و دعوت نکرد دیگرى را از اطفال و مباهله فرمود به امام حسن و امام حسین علیه السّلام در آن حال که هر دو طفل بودند.
و هر گاه حال بر این منوال بوده باشد که ما ذکر کردیم از مخصوص گردانیدن اللَّه تعالى حجج خود را به حالى چند که در دیگران یافت نشود. پس باطل شد آنچه این طایفه دست زده‏اند به صغر سن امام محمد تقى علیه السّلام در اثبات مذهب خود.
با اینکه این طایفه اقرار کرده‏اند به ظهور معجزات برائمه علیه السّلام و خرق عادت در ایشان. پس به تحقیق باطل مى‏شود اصلى که به آن اصل ابطال مى‏کنند امامت امام محمد تقى علیه السّلام را؛
 (1) زیرا بیش از این نیست که کمال عقل آن حضرت علیه السّلام در صغر سن معجزه و خرق عادت باشد. و بر این خود اقرار نموده‏اند در ائمه علیه السّلام. و اگر قائل نیستند به معجزات از براى ائمه علیه السّلام پس این طایفه مانند معتزله‏اند که انکار نموده‏اند معجزات را در غیر پیغمبران علیه السّلام. و باطل نموده‏ایم مذهب طایفه معتزله را که گفته‏اند معجزات مخصوص پیغمبران است و در ائمه نمى‏باشد. و به درستى این مقدار سخن کافى است در نقض مذهب ایشان چنانچه حکایت کردیم.

دفاع از تشیع، بحثهاى کلامى شیخ مفید (ره)، ص: 576

 



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در سه شنبه 89/11/12 ساعت 8:48 صبح موضوع دانستنی های مذهبی | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت