همانا خداوند غضب مى‏کند هنگامى که فاطمه علیها السّلام به خشم آید و راضى مى‏شود آنگاه که او راضى و خشنود گردد


 (2) [مستدرک حاکم 3/ 153] از حضرت على علیه السّلام روایت مى‏کند که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خطاب به فاطمه علیها السّلام، فرمود: به راستى خداى تعالى به خاطر خشم و غضب تو، خشمناک مى‏شود و به واسطه خرسندى تو، خرسند مى‏گردد.
 «حاکم» حکم به صحت این حدیث را داده است.
مؤلف گوید: «ابن اثیر» این حدیث را در [اسد الغابة 5/ 522]، «ابن حجر» در [اصابه 8/ 159] و در [تهذیب التهذیب 12/ 441]، «متّقى» در [کنز العمال 7/ 111] و «ابن نجّار» روایت کرده‏اند.
 (3) [کنز العمال 6/ 219] چنین آورده است: به راستى خداى عز و جلّ بخاطر خشم فاطمه علیها السّلام، غضب مى‏کند و به سبب رضاى او، راضى مى‏شود.
 «دیلمى» این حدیث را از حضرت على علیه السّلام روایت مى‏کند و بار دیگر در همان صفحه با اندک اختلافى از پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله نقل مى‏کند که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله‏
خطاب به حضرت فاطمه علیها السّلام، فرمود: اى فاطمه! همانا خدا به خاطر خشم و غضب تو، غضبناک مى‏شود و به خاطر رضاى تو، راضى مى‏گردد.
این حدیث را «ابو یعلى» و «طبرانى» و «ابو نعیم» در «فضائل صحابه» روایت کرده‏اند.
 (1) [میزان الاعتدلال ذهبى 2/ 72] حدیث مسندى از حضرت على علیه السّلام و با حکم به صحت آن، روایت مى‏کند که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به حضرت فاطمه علیها السّلام، فرمود: حضرت پروردگار به خاطر خشم تو، غضبناک مى‏شود و بخاطر رضایت تو، راضى مى‏گردد.
 (2) [ذخائر العقبى ص 39] از على بن ابیطالب علیه السّلام روایت مى‏کند که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به فاطمه علیها السّلام، فرمود: اى فاطمه! خداى عزّ و جل به خاطر خشم تو، خشمناک و به جهت رضایت تو، راضى مى‏شود.
 «ابو سعید» این حدیث را در «شرف النبوة» و «ابن مثنى» در «معجم» نقل کرده است.
 (3) مؤلف گوید: واقعا جاى شگفت است که با اینکه همه احادیث این باب تصریح دارند که خداى تعالى با خشم حضرت فاطمه علیها السّلام به خشم مى‏آید. و در آغاز باب پیشین از همین مجلد، حدیثى از «بخارى» از رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله نقل کردیم که فرمود: کسى که فاطمه علیها السّلام را خشمگین سازد، مرا خشمگین کرده است.
و نتیجه‏اى که از مجموع احادیث به دست مى‏آید، در این خصوص است که اگر کسى اسباب خشم حضرت زهرا علیها السّلام را فراهم آورد، خدا و رسول او را خشمگین ساخته است. در این باره خود «بخارى» در «صحیح» اش در باب خمس، متذکر شده است که فاطمه علیها السّلام دختر پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله بر «ابو بکر» غضبناک شد و براى همین از «ابو بکر» دورى مى‏گزید و همچنان از وى ناراحت بود تا وفات یافت.
و در باب «جنگ خیبر»، مى‏نویسد: فاطمه علیها السّلام بر اثر ناراحتى خشمى که از
 «ابو بکر» در دل داشت، از وى دورى گزید و تا هنگامى که رحلت کرد با وى سخن نگفت! و در کتاب «ارث»، مى‏نویسد: فاطمه علیها السّلام بر اثر ناراحتى که از «ابو بکر» داشت تا هنگامى که در گذشت با وى سخن نگفت و «مسلم» همین حدیث را در «صحیح» در کتاب «جهاد»، «احمد حنبل» در [مسند 1/ 9] در نسخه چاپ شده در میمنیه، «بیهقى» در [سنن 6/ 300] طبع حیدرآباد و «ترمذى» در «صحیح» در باب ما ترک رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت کرده‏اند. «ترمذى» اظهار مى‏دارد که حضرت فاطمه علیها السّلام به «ابو بکر» و «عمر» گفت: به خدا سوگند! هرگز با شما سخن نخواهم گفت و همین طور هم بود تا اینکه وفات یافت و با آنها سخن نگفت.
 (1) در پایان باب پیشین از همین مجلد آمده است که حضرت زهرا علیها السّلام خطاب به «ابو بکر» و «عمر»، گفت: خدا و فرشتگان را گواه مى‏گیرم که شما دو تن مرا خشمگین ساختید و اسباب خشنودى‏ام را فراهم نکردید و هرگاه پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله را ملاقات کنم شکایت شما را به عرض آن حضرت مى‏رسانم (تا آنجا که به «ابو بکر»، فرمود) پس از هر نمازى که مى‏گزارم، تو را نفرین مى‏کنم و خدا را علیه تو مى‏خوانم!

منبع:

فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏4، 
                       

 



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در یکشنبه 89/11/3 ساعت 11:4 صبح موضوع فاطمه زهرا(س) | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت