پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود: من پدر فرزندان فاطمه علیها السّلام و از خویشاوندان نزدیک پدرى آنها مى‏باشم‏

 


 (2) [مستدرک حاکم 2/ 164] از «جابر» نقل مى‏کند که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: براى هر فرزند مادرى، خویشاوندان نزدیکى است که خود را به آنها پیوند مى‏دهند، مگر دو فرزند فاطمه که من ولىّ و خویشاوند آن دو هستم. «حاکم» گوید این حدیث صحیح است.
 (3) [تاریخ بغداد خطیب بغدادى 11/ 285] به دو طریق، از فاطمه بنت الحسین علیه السّلام از حضرت زهرا علیها السّلام روایت مى‏کند که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: همه فرزندان آدم خود را به یکى از خویشاوندان نزدیکشان پیوند مى‏دهند، مگر فرزندان فاطمه که من پدر و خویشاوند آنان هستم.
 (4) [کنز العمال 6/ 220] به مناسبت باب حاضر سه گونه حدیث روایت مى‏کند:
1- براى هر فرزند زنى، خویشاوندى است که خود را به او پیوند مى‏دهد،
جز فرزندان فاطمه علیها السّلام که من ولىّ و خویشاوند آنان هستم.
2- هر شخص مادر زاده‏اى، به خویشاوند خود مى‏بالد و مى‏پیوندد، جز فرزندان فاطمه علیها السّلام که من ولىّ و خویشاوند ایشان هستم.
 «طبرانى» این حدیث را به سند خود، از حضرت روایت مى‏کند.
3- هر فرزند زنى، به خویشاوندان پدرى خود مى‏پیوندد، جز فرزندان فاطمه علیها السّلام که من خویشاوند و پدر آنها هستم.
 «طبرانى» این حدیث را از «عمر» روایت مى‏کند.
 (1) [همان کتاب 6/ 216] به این لفظ آمده است: براى فرزندان پدرى، خویشاوندانى است که به آنها مى‏پیوندند، جز فرزندان فاطمه علیها السّلام که من ولىّ و خویشاوند آنان هستم. آرى، فرزندان فاطمه علیها السّلام از سرشت من آفریده شده‏اند و از فضائل بسیارى برخوردارند؛ واى بر کسى که مقام و فضیلت آنان را تکذیب کند. اینک کسى که فرزندان زهرا علیها السّلام را دوست بدارد، خدا او را دوست مى‏دارد.
و کسى که فرزندان آن حضرت را دشمن بدارد، خدا او را دشمن مى‏دارد.
 «ابن عساکر» این حدیث را از «جابر» از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله نقل کرده است.
 (2) [هیثمى در مجمع 9/ 172] از فاطمه کبرى علیها السّلام از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت مى‏کند که هر فرزند مادرى، به خویشاوندان خود مى‏پیوندد، مگر فرزندان فاطمه علیها السّلام که من ولىّ و خویشاوند ایشان هستم. «طبرانى» و «ابو یعلى» این حدیث را نقل مى‏کنند.
 (3) [ذخائر العقبى ص 121] از «عمر» روایت مى‏کند که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: هر فرزند پدرى، انتسابش به خویشاوندان پدرى خود است، مگر فرزندان فاطمه علیها السّلام که من پدر و خویشاوند آنها هستم.
 «احمد حنبل» این حدیث را در «المناقب» آورده است. «1»

منبع:

 فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏4

 



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در یکشنبه 89/11/3 ساعت 10:55 صبح موضوع فاطمه زهرا(س) | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت