پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فدک را به حضرت فاطمه علیها السّلام بخشید


 (2) [سیوطى در الدرالمنثور] ذیل تفسیر آیه وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ (سوره اسراء، آیه 26)؛ حق نزدیکان را به آنها بپرداز. مى‏گوید: «بزّاز»، «ابو یعلى»، «ابن ابى حاتم» و «ابن مردویه» از «ابو سعید خدرى» روایت مى‏کنند، هنگامى که آیه «ذى القربى» نازل شد، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فاطمه علیها السّلام را بحضور طلبید و فدک را به او بخشید.
 (3) از «ابن مردویه» از «ابن عباس» نقل کرده است، هنگامى که آیه «ذى القربى» نازل شد، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فدک را از اختیار خود خارج کرد و بطور کلى به دست زهرا علیها السّلام سپرد. و «هیثمى» در [مجمع 7/ 49] از «ابو سعید خدرى» نقل مى‏کند، هنگامى که آیه «ذى القربى» نازل شد، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله حضرت فاطمه علیها السّلام را بحضور طلبید و فدک را به او بخشید. و گفته است: «طبرانى» هم حدیث اعطاى فدک را نقل کرده است.
 (4) مؤلف گوید: «ذهبى» در [میزان الاعتدلال 2/ 228] همین حدیث را نقل‏
                   کرده و به صحت آن حکم کرده است و «متّقى» هم در [کنز العمال 2/ 158] از «ابو سعید خدرى» نقل مى‏کند، هنگامى که آیه «ذى القربى» نازل شد، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به فاطمه علیها السّلام فرمود: اى فاطمه! فدک از آن توست و گفته است: «حاکم» در «تاریخ» و «ابن نجار» آن را نقل کرده‏اند. «1»

منبع :

     فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏4، ص: 26

 



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در یکشنبه 89/11/3 ساعت 10:48 صبح موضوع فاطمه زهرا(س) | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت