رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هنگام مسافرت با آخرین کسى که وداع مى‏گفت فاطمه علیها السّلام بود و هنگام بازگشت از مسافرت اوّلین کسى را که دیدار مى‏کرد فاطمه علیها السّلام بود


 (2) [صحیح ابو داود جلد 26] در باب احادیثى که درباره استفاده کردن از عاج رسیده است، به سند خود، از «ثوبان»، آزاد شده رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله، روایت مى‏کند که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هرگاه عازم سفر مى‏شد با آخرین کسى که خداحافظى مى‏کرد، حضرت فاطمه علیها السّلام بود و هرگاه از سفر بازمى‏گشت با اولین کسى که دیدار مى‏نمود، حضرت زهرا علیها السّلام بود! مؤلف گوید: «امام احمد حنبل» این حدیث را در [مسند 5/ 275] و «بیهقى» در [سنن 1/ 26] روایت کرده‏اند.
 (3) [مستدرک حاکم 1/ 489] از «ابن عمر» روایت مى‏کند که هرگاه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به یکى از غزوات مى‏رفت با نخستین کسى که از خاندانش خداحافظى مى‏کرد، حضرت زهرا علیها السّلام بود.
مؤلف گوید: «ذهبى» این حدیث را در کتاب «تلخیص» روایت کرده است و کتاب «تلخیص» در حاشیه «مستدرک حاکم» به طبع رسیده است و در آنجا مى‏گوید: هرگاه پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله عازم غزوه‏اى مى‏شد با آخرین کسى که وداع مى‏کرد، فاطمه علیها السّلام بود و در بازگشت با اولین کسى که تجدید عهد مى‏کرد، فاطمه علیها السّلام بود! (حدیث ادامه دارد)
 (1) [همان کتاب 3/ 156] به سند خود، از «ابن عمر» نقل مى‏کند که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله هرگاه تصمیم به مسافرتى داشت با آخرین کسى که از خاندانش وداع مى‏کرد، حضرت زهرا علیها السّلام بود و چون از سفر بازمى‏گشت با اولین کسى که ملاقات مى‏کرد، حضرت زهرا علیها السّلام بود! «حاکم» حدیث مزبور را به طریق دیگر روایت مى‏کند و در آن آمده است که در ضمن ملاقاتى که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله از فاطمه علیها السّلام به عمل آورد، فرمود:
 «فداک ابى و امّى»
؛ پدر و مادرم فداى تو!
 (2) [همان کتاب 3/ 155] به سند خود، از «ابو ثعلبه خشنى» روایت مى‏کند که هرگاه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله از غزوه یا سفرى بازمى‏گشت به مسجد مى‏آمد و دو رکعت نماز بجاى مى‏آورد. آنگاه به خانه زهرا علیها السّلام تشریف فرما مى‏شد و با او دیدار مى‏کرد و سپس به دیدار همسرانش مى‏رفت.
 «حاکم» اظهار مى‏دارد که این حدیث صحیح است.
مؤلف گوید: پیش از این در باب گذشته حدیث «ثعلبة» را که در این رابطه بود، مبسوطتر نقل کردیم و «ابو نعیم» و دیگرى حدیث مزبور را از «ثعلبه» روایت کرده‏اند.
 (3) [صواعق محرقه ابن حجر ص 109] اظهار مى‏دارد که «امام احمد حنبل» و دیگرى، حدیثى را بطور اختصار چنین بیان مى‏کنند: معمول رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله بود که هرگاه از سفرى بازمى‏گشت به خانه زهرا علیها السّلام مى‏رفت و مدتى در
 نزد او مى‏نشست.
 (1) در یکى از مسافرتهاى رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله، حضرت فاطمه علیها السّلام دستبندى از نقره و گردن‏بند و دو گوشواره‏اى براى خود فراهم آورده و پرده‏اى به در خانه‏اش آویخته بود. هنگامى که پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله از سفر بازگشت، طبق معمول نخست به خانه زهرا علیها السّلام رفت، ولى مثل همیشه زیاد آنجا نماند و بلافاصله ناخرسندانه از خانه زهرا علیها السّلام بیرون آمد و روى به مسجد نهاد و بر فراز منبر قرار گرفت. فاطمه علیها السّلام که با این صحنه مواجه شد، پى برد که پدر از فراهم ساختن این وسائل ناراحت شده است. طولى نکشید آنچه را که تهیه کرده بود، بحضور پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله فرستاد و پیغام داد تا آنها را در راه خدا به مصرف برساند. پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله از این رفتار دخترش خرسند گشت و سه مرتبه فرمود: پدرش فداى او باد، آنچه را باید انجام بدهد به سامان آورد! و اضافه کرد: دنیا براى محمد و آل محمد نیست. دنیا ارزشى ندارد و اگر دنیا در پیشگاه خداى تعالى از اعتبارى برخوردار بود و به قدر بال پشه‏اى ارزش داشت، خداوند متعال اجازه نمى‏داد حتى یک کافر هم جرعه‏اى از آب دنیا بیاشامد! سپس از منبر به زیر آمد و به خانه زهرا علیها السّلام رفت و بر او سلام کرد و از رفتار او ابراز خرسندى نمود.
 (2) «ابن حجر» گوید: «احمد حنبل» در روایت خود افزوده است که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به «ثوبان» دستور داد تا آنها را به یکى از اصحاب بدهد تا به مصرف برساند و از سوى دیگر، دستور داد گردن‏بندى از عصب «1» و دو عدد دستبند از عاج براى حضرت زهرا علیها السّلام تهیه کند و فرمود: اینان خانواده و اهل بیت منند، دوست نمى‏دارم در زندگى دنیا از لذائذ آن استفاده کنند.
                       



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در یکشنبه 89/11/3 ساعت 10:47 صبح موضوع فاطمه زهرا(س) | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت