ملاقات راهب با امیر المؤمنین علیه السّلام در راه صفّین‏

 

ابان از سلیم نقل مى‏کند که گفت: با امیر المؤمنین علیه السّلام از صفّین مى‏آمدیم. لشکر نزدیک صومعه یک راهب پیاده شدند. از صومعه پیرمرد سالخورده زیبا و خوش رو و خوش سیما و خوش چهره‏اى بیرون آمد در حالى که کتابى در دستش بود. نزد امیر المؤمنین علیه السّلام که رسید[1]  بعنوان خلافت بر آن حضرت سلام کرد.[2]

حضرت فرمود: مرحبا اى برادرم شمعون فرزند حمون، حالت چطور است؟ خدا ترا رحمت کند.

او پاسخ داد: بخیر است اى امیر المؤمنین و اى آقاى مسلمین و اى وصىّ رسول رب العالمین. من از نسل مردى از حواریّین «3» برادرت عیسى بن مریم هستم. من از نسل شمعون بن یوحنّا وصىّ حضرت عیسى بن مریم هستم که از بهترین دوازده نفر حواریّین‏[3] آن حضرت و محبوبترین آنان نزد او و مقدم آنها در پیشگاه او بود و عیسى بن مریم علیه السّلام به او وصیت کرد و کتابها و علم و حکمتش را به او سپرد. و خاندانش همچنان بر دین او ثابت ماندند و به آئین او پایدار بودند و کافر نشدند و تبدیل و تغییرى ندادند.

 

کتابهاى حضرت عیسى علیه السّلام بخطّ شمعون‏

 

آن کتابها که املاء عیسى بن مریم علیه السّلام و دستخط پدرمان است نزد من است. در آنها هر کارى که مردم بعد از او انجام مى‏دهند با ذکر یک یک پادشاهان و اینکه هر یک چقدر پادشاهى مى‏کند و در زمان هر کدام چه وقایعى اتّفاق مى‏افتد آمده است.

 

متن نوشته‏هاى کتاب حضرت عیسى علیه السّلام‏

 

بسم اللَّه الرحمن الرحیم. احمد پیامبر خداست، و نام او محمد و یاسین و طه و نون و فاتح و خاتم و حاشر و عاقب و ماحى است. او پیامبر خدا و دوست خدا و حبیب خدا و برگزیده او و امین او و منتخب اوست. خداوند انتقال او را در سجده‏کنندگان مى‏دیده است- یعنى در صلب پیامبران- و با او به رحمت خویش تکلم کرده است. هر گاه خدا یاد شود او هم یاد مى‏شود. او بزرگوارترین خلق خدا در پیشگاه او و محبوبترین آنها نزد اوست. خداوند هیچ خلقى را خلق نکرده- چه ملائکه مقرّب و چه پیامبر مرسل از آدم تا دیگران- که نزد او بالاتر و محبوبتر از او باشند. خداوند در روز قیامت او را بر عرش خود مى‏نشاند و در باره هر کس که شفاعت کند مى‏پذیرد. به نام او و به یاد او قلم در لوح محفوظ در امّ الکتاب جارى گشته است. او مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ است.

سپس برادرش صاحب پرچم در روز قیامت و روز محشر کبرى است. او برادر پیامبر و وصىّ او و وزیرش و خلیفه او در امتش است. محبوبترین خلق خداوند نزد او بعد از پیامبر، على بن ابى طالب صاحب اختیار هر مؤمنى بعد از اوست.

سپس یازده امام از فرزندان اوّل نفر از دوازده نفر (یعنى على علیه السّلام)، که دو نفر از آنان همنام دو پسر هارون یعنى شبر و شبیر هستند و نه نفر از اولاد کوچکتر این دو برادر که حسین است، یکى پس از دیگرى خواهند بود. آخرین آنها کسى است که عیسى بن مریم پشت سر او نماز مى‏گذارد.

در این کتاب نام هر کدام از این امامان که به حکومت مى‏رسند، و آنان که دین خود را پنهان یا ظاهر مى‏کنند آمده است. اوّل کسى که دین خود را ظاهر مى‏کند کسى است که همه شهرهاى خداوند را از عدل و داد پر مى‏کند و بر ما بین مشرق و مغرب حکومت مى‏کند تا آنجا که خداوند او را بر همه ادیان غالب کند.

 

پیشگوئى پدر راهب در باره پیامبر و امیر المؤمنین علیهما السّلام‏

 

(آن راهب اینگونه صحبت های خود را ادامه داد:)

وقتى پیامبر مبعوث شد پدرم زنده بود و او را تصدیق کرد و به او ایمان آورد و شهادت داد که او پیامبر خداست. پدرم پیرمرد سالخورده‏اى بود که قدرت برخاستن نداشت. او وقتى از دنیا مى‏رفت به من گفت:« وصىّ محمد و جانشین او- که نام و صفت او در این کتاب است- بزودى از کنار (صومعه) تو عبور مى‏کند، آن هنگام که سه نفر از امامان ضلالت و دعوت‏کنندگان به آتش- که با نامشان و نام قبائلشان و صفتشان و اینکه هر یک از آنان چقدر حکومت مى‏کنند در این کتاب ذکر شده‏اند- یعنى فلان و فلان و فلان[4] در گذشته باشند. هر گاه عبورش بر تو افتاد نزد او برو و با او بیعت کن و همراه‏ او با دشمنش جنگ کن، چرا که جهاد همراه او همچون جهاد همراه محمد صلى اللَّه علیه و آله است و دوستدار او همچون دوستدار محمد و دشمن او همچون دشمن محمد است»[5] و [6]

 

[1].در کتاب فضائل عبارت چنین است: چهره‏هاى مردم را با دقت نگاه مى‏کرد تا به امیر المؤمنین علیه السّلام رسید.

[2]. یعنى گفت: السلام علیک یا خلیفه رسول اللَّه.

[3].« حواریّین» اصحاب خاصّ حضرت عیسى علیه السّلام را مى‏گویند.

[4]. راهب از روى تقیه، نام ابو بکر و عمر و عثمان را تصریح نکرده است.

[5]. در کتاب فضائل عبارت چنین است: دوستدار او همچون دوستدار خدا و محمد است و دشمن او همچون دشمن خدا و محمد است.

[6]. اسرار آل محمد؛ترجمه کتاب سلیم بن قیس هلالی، صفحه366

 سایت :http://www.aboutorab.com



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در یکشنبه 89/11/3 ساعت 10:5 صبح موضوع فضایل امیرالمونین علی بن ابیطالب(ع) | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت