پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود: «مثل اهل بیت من مثل کشتى نوح و مثل باب حطّه در بنى اسرائیل است  »

 (2) [مستدرک حاکم 2/ 343] به سند خود، از «حنش کنانى» روایت کرده است که از «ابوذر غفارى» در حالیکه در خانه کعبه را به دست گرفته بود، شنیدم خطاب به مردم مى‏گفت: اى مردم! کسى که مرا مى‏شناسد، نیازى ندارد که خودم را به او معرّفى کنم و کسى که مرا نمى‏شناسد، من ابوذرم! از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که فرمود: اهل بیت من مانند کشتى نوح‏اند، کسانى که در آن کشتى جاى گرفتند، از غرق شدن در آب نجات یافتند و آنها که از کشتى فاصله گرفتند و از آن تخلف ورزیدند، غرق شدند  .

 «حاکم» گوید: این حدیث طبق قواعد حدیث شناسى «مسلم»، از احادیث صحیح است  .

مؤلف گوید: «حاکم» همین حدیث را در [3/ 150] به طریق دیگر از «حنش» روایت کرده است و «متّقى» هم در [کنز العمال 6/ 216] نقل کرده و اظهار

داشته که این روایت را «ابن جریر» از «ابوذر» آورده است و «هیثمى» هم در [مجمع 9/ 168] متذکر است و ابراز مى‏دارد که «بزّاز» و «طبرانى» در کتابهاى «الکبیر»، «الصغیر» و «الاوسط»، به نقل آن پرداخته‏اند و «على بن سلطان» هم در [مرقات 5/ 610] در متن کتاب متذکر شده و در شرح آن مى‏گوید: حدیث مزبور را «امام احمد حنبل» روایت نموده است  .

 (1) [حلیة الاولیاء 4/ 306] به سند خود، از «سعید بن جبیر» از «ابن عباس» روایت کرده که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود  :

 «مثل اهل بیتى مثل سفینة نوح، من رکبها نجا و من تخلّف عنها غرق  »

  ؛ «اهل بیت من مانند کشتى نوح‏اند، کسى که به آن کشتى سوار شد، از غرق شدن در دریا رهائى یافت و کسى که از آن کناره گیرى نمود، در دریا غرق شد  ».

مؤلف گوید: «هیثمى» هم این حدیث را در [مجمع 9/ 168] روایت کرده و اظهار داشته که «بزّاز» و «طبرانى» هم آنرا نقل کرده‏اند و در [2/ 168] هم از «عبد الله بن زبیر» روایت نموده و حدیث را متذکر شده و مى‏گوید که «بزّاز» هم آنرا نقل کرده است و «محبّ طبرى» هم در [ذخائر ص 20] از حدیث مزبور یاد آورى نموده و اضافه کرده که حدیث مذکور را «بزّاز» از «ابن عبّاس» و «ابن زبیر» روایت کرده است  .

 (2) [تاریخ بغداد خطیب بغدادى 12/ 19] به سند خود، از «انس بن مالک» روایت کرده است که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: «همانا مثل من و مثل اهل بیت من مانند کشتى نوح است، کسى که در کشتى نوح نشست، از غرق شدن در آب مصون ماند و کسى که از آن کناره گیرى کرد، غرق شد  ».

 (3) [سیوطى در الدر المنثور] در ذیل تفسیر آیه شریفه وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْیَةَ فَکُلُوا مِنْها حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ، نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ (سوره بقره، آیه 58)؛ و (به خاطر بیاورید) زمانى را که گفتیم  :

در این شهر (بیت المقدس) وارد شوید و از نعمتهاى فراوان آن، هر چه مى‏خواهید بخورید و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید و بگویید  :

خداوندا! گناهان ما را بریز! تا خطاهاى شما را ببخشیم و به نیکو کاران پاداش بیشترى خواهیم داد. «سیوطى» نوشته است که «ابن ابى شیبه» از حضرت على بن ابیطالب علیه السّلام روایت کرده که فرمود: «مثل خانواده ما در میان این امت، مانند کشتى نوح و باب حطّه است  ».

 (1) [کنز العمال 1/ 250] از «عبّاد بن عبد الله اسدى» روایت کرده است، هنگامى که در «رحبه» حضور على بن ابیطالب علیه السّلام شرفیاب بودیم، مردى بحضور مبارک على علیه السّلام رسید و از آن حضرت معنى این آیه را پرسید أَ فَمَنْ کانَ عَلى‏ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ. حضرت على علیه السّلام در پاسخ او، فرمود: هیچیک از افراد قریش وجود ندارد که تیغهائى بر سر او کشیده شود مگر اینکه در رابطه با او، بخشى از آیات قرآن نازل شده است. به خدا سوگند! هر گاه مردم بدانند چه سخن شایسته‏اى از زبان پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله درباره ما جارى شده است، محبوب‏تر بود در نزد من، از اینکه همگى سرزمین «رحبه» از طلا و نقره مملو باشد؛ به خدا سوگند! مثل ما اهل بیت در این امت، مثل کشتى نوح است در میان مردم نوح، و مثل ما در این امت، مثل باب حطّة در بنى اسرائیل است  .

 «متّقى» گفته که این حدیث را «ابو سهل قطّان» در «امالى» و همچنین «ابن مردویه» نقل کرده‏اند.

 (2) بار دیگر «متّقى» در [کنز العمال 6/ 216] از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله نقل کرده است که: «مثل اهل بیت من در میان شما مثل کشتى نوح در میان قوم نوح است، کسى که در کشتى نوح نشست، نجات یافت و کسى که تخلف ورزید، به هلاکت رسید.

و همچنین مثل باب حطّه در بنى اسرائیل است» و گفته است که «طبرانى» این حدیث را از «ابوذر» روایت کرده است.

 (1) [هیثمى در مجمع 9/ 167] از «ابو سعید خدرى» روایت کرده است که از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم، مى‏فرمود: براستى مثل اهل بیت من در میان شما مثل کشتى نوح است، کسى که بر آن کشتى نشست، نجات یافت و کسى که تخلف ورزید، غرق شد؛ و براستى مثل اهل بیت من در میان شما مثل باب حطّه در بنى اسرائیل است، کسى که به داخل آن باب راه یافت گناهانش آمرزیده شد.

 «هیثمى» گفته است این روایت را «طبرانى» در «الصغیر» و «الاوسط» روایت کرده است.

 (2) [ذخائر العقبى محبّ طبرى ص 20] از حضرت على علیه السّلام نقل کرده است که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: مثل اهل بیت من مثل کشتى نوح است، کسى که در آن کشتى سوار شد، نجات یافت و کسى که به آن کشتى راه یافت برستگارى رسید و کسى که از آن تخلف ورزید، به دوزخ افتاد.

 «طبرى» گوید: «ابن السرّى» این حدیث را روایت کرده است.

 (3) [کنوز الحقایق مناوى ص 132] از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت کرده است که فرمود: مثل عترت من مثل کشتى نوح است، کسى که در آن نشست، نجات یافت.

 «ثعلبى» این حدیث را نقل کرده است.

 (4) [کنز العمال 6/ 153] على بن ابیطالب علیه السّلام، باب حطّة است، کسى که در آن باب داخل شد مؤمن است و کسى که از ورود در آن خوددارى کرد، کافر است.

 «دار قطنى» این حدیث را در «الافراد» از «ابن عباس» روایت کرده است.

مؤلف گوید: «ابن حجر» این روایت را در [صواعق ص 75] و همچنین گفته:

 «دار قطنى» در «الافراد» از «ابن عباس» و «مناوى» در [متن فیض القدیر 4/ 356] این حدیث را آورده‏اند. و در شرح گوید: معنى باب حطّة آن است، آنچنانکه خداى تعالى ورود بنى اسرائیل را از باب حطّة با خضوع و خشوع، وسیله آمرزش آنان قرار داد، دوستى على علیه السّلام و پذیرش هدایت او و ادامه راهش و ولایت او را، وسیله‏

آمرزش و دخول در بهشت و نجات از آتش قرار داده است. و مراد از «خروج از او»، در حدیث، خروج بر اوست.

مؤلف گوید: بنا بر این کسى که بر على علیه السّلام خروج کند، کافر است. آرى! حقّا کافر است

منبع:

فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏2،



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در چهارشنبه 89/10/22 ساعت 8:53 عصر موضوع فضایل امیرالمونین علی بن ابیطالب(ع) | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت