رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرموده است که پس از رحلت من دوازده تن حق خلافت دارند

 (2) [صحیح بخارى‏] در کتاب «احکام» به سند خود، از «جابر بن سمره» روایت کرده است که از پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله شنیدم مى‏فرمود: دوازده تن امیر خواهند بود. به دنبال آن کلمه‏اى فرمود که آنرا نشنیدم پدرم گفت: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود همگى آنان از قریش‏اند  .

مؤلف گوید: این حدیث را «امام احمد بن حنبل» هم در [مسند 5/ 90، 92] به دو طریق روایت کرده است  .

 (3) [صحیح مسلم‏] در کتاب «امارت» در باب تبعیت مردم از قریش، به دو سند، از «جابر بن سمره» روایت کرده است که به اتفاق پدرم بحضور رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شرفیاب شدم و از آن حضرت شنیدم که مى‏فرمود: امر ولایت ما (یا امر دنیا) به پایان نمى‏رسد تا اینکه دوازده تن خلافت نمایند پس از آن، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله سخنى فرمود که آن را نشنیدم و از پدرم پرسیدم که پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله چه‏

سخنى فرمود؟ در پاسخ گفت: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود که همگى این دوازده خلیفه از قریش‏اند  .

 (1) [همان کتاب‏] در کتاب «امارت» در باب پیروى مردم از قریش، به دو سند، از «عامر بن سعد» از «جابر بن سمره» روایت کرده است که در روز جمعه که شب آن، «اسلمى» را سنگسار کردند، حضور رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شرفیاب بودم و از آن حضرت شنیدم که مى‏فرمود: این دین تا روز قیامت همواره بر پاست و گزندى نمى‏بیند و یا فرمود: همواره دوازده تن خلیفه که همگى آنها از قریش‏اند، بر شما حکومت مى‏کنند  .

مؤلف گوید: «امام احمد حنبل» در [مسند 5/ 89] این روایت را آورده است  .

 (2) [صحیح ترمذى 2/ 35] به دو سند از «جابر بن سمره» روایت کرده است رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: پس از من، دوازده تن امیر، بر مردم امارت مى‏کنند. پس از آن، سخنى به زبان آورد که نفهمیدم و از کسى که در کنارم بود، پرسیدم: پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله چه فرمود؟ در پاسخ گفت: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله مى‏فرماید: همگى آن امیران از قریش‏اند  .

مؤلف گوید: «امام احمد حنبل» در [مسند 5/ 92 و 94 و 99 و 108] این روایت را آورده است و «ابن حجر» هم در [صواعق ص 113] ذکر کرده و اظهار داشته که «طبرانى» هم آن را یاد کرده است  .

 (3) [مستدرک الصحیحین 4/ 501] به سند خود، از «مسروق» روایت کرده است که در یکى از شبها، حضور «عبد الله» بودیم و او به تلاوت قرآن مشغول بود که یکى از حاضران خطاب به او، گفت اى ابا عبد الرحمن! آیا هیچ اتفاق افتاد که از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله بپرسید که پس از ارتحالش، چند تن بر مردم حکومت مى‏کنند؟ «عبد الله» در پاسخ گفت: از هنگامى که وارد عراق شده‏ام پیش از تو

کسى این سؤال را نکرده است. آرى! همین سؤال را از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله پرسیدم که ایشان هم فرمود: خلفاى پس از من دوازده تن، به عدد نقباى بنى اسرائیل، مى‏باشند  .

مولف گوید: «امام احمد حنبل» هم در «مسندار به طریق در صفحه 389 و 406» این روایت را نقل کرده است و «هیثمى» هم در [مجمع 5/ 190] روایت کرده و اظهار داشته که «امام احمد»، «ابو یعلى» و «بزّاز» به نقل آن پرداخته‏اند و «متقى» هم در [کنز العمال 3/ 205] چنین نقل کرده است که تعداد خلفاى من به تعداد نقباى موسى علیه السّلام است و مى‏گوید که «ابن عدى» و «ابن عساکر» این روایت را از «ابن مسعود» نقل کرده‏اند و در [جلد 6/ 201] هم معترض است و اضافه کرده که «طبرانى» این حدیث را از «ابن مسعود» یاد نموده و باز هم در صفحه 201 مى‏نویسد: «نعیم بن حماد» این حدیث را در کتاب «فتن» از «ابن مسعود» روایت کرده و «مناوى» هم در شرح [الفیض القدیر 2/ 458] گفته است که حدیث مزبور را «ابن عدى» و «ابن عساکر» در تاریخ خود، از «ابن مسعود» روایت کرده است  .

 (1) [مسند امام احمد حنبل 5/ 86] به سند خود، از «جابر بن سمره» روایت نموده که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: تا دوازده تن خلیفه از قریش هستند، همواره این دین پابرجاست  .

 (2) [همان کتاب 5/ 92] از «جابر بن سمره» روایت کرده است که گفت: از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم مى‏فرمود: پس از من دوازده تن خلیفه که همگى آنها از مردم قریش‏اند بر مسلمانان حکومت مى‏کنند  .

مؤلف گوید: این حدیث را «ابو نعیم» در [حلیه 4/ 333] و «متقى» در [کنز العمال 6/ 60] مى‏نویسد: حدیث مورد بحث را «طبرانى» و «ابو نعیم» در «المعرفه» از «ابن عمر» یاد کرده و در صفحه 201 اضافه کرده که «طبرانى» حدیث یاد شده را

از «ابن عباس» نقل نموده است  .

 (1) [همان کتاب 5/ 106] از «جابر بن سمره» روایت کرده که از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم مى‏فرمود: براى این امت دوازده خلیفه است  .

 (2) [کنز العمال 6/ 201] چنین روایت کرده است که بر این امت دوازده تن خلافت مى‏کنند و در پایه‏اى هستند که مخالفان نمى‏توانند به آنان زیانى برسانند و آنها همه از قریش‏اند .

 «متقى» گوید که «طبرانى» این حدیث را از «جابر بن سمره» روایت کرده است.

مؤلف گوید: «هیثمى» در [مجمع 5/ 190] روایت کرده که دشمنى دشمنان زیانى به حال آنان ندارد. راوى گوید: در آن حال متوجه شدم که «عمر بن خطّاب» پشت سر من در میان مردم قرار گرفته است و (مردم) حدیث را بطوریکه شنیده بودم تصدیق کردند و «طبرانى» هم آنرا روایت کرده است

استدلال و بهره گیرى از حدیث رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله که خلفاى من دوازده تن هستند

 (2) مؤلف گوید: از اخبار پیشین که در باب خلفاى دوازده گانه نقل کردیم، بدست مى‏آید که اخبار یاد شده از ادلّه قاطعه و نصوص آشکارى است که حقیقت مذهب شیعه دوازده امامى را تأیید مى‏کند و مذاهب دیگر را بطور کلى از اساس باطل مى‏شمارد و بطلان آنها از آن نظر است که دوازده تن خلیفه در حدیث رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله، با عقیده عامه که خلفاى راشدین را چهار تن و به انضمام خلافت حضرت امام حسن مجتبى علیه السّلام پنج تن مى‏دانند، و عددشان کمتر از دوازده نفر است، منطبق نمى‏شود.

و همچنین با خلافت دیگران از «بنى أمیه» یا «بنى عباس»، مطابقتى ندارد؛ زیرا عدد آنان از دوازده تن زیادتر است و علاوه بر این اکثر خلفاى «بنى امیه» و «بنى عباس»، فاسق و فاجر بوده‏اند و بیشتر عمر خود را، به باده‏گسارى و لهو لعب و گوش دادن به نواى خوانندگان و نواختن دف و خون‏ریزى‏هاى بر خلاف شرع‏

اسلام و محرمات دیگر، سپرى کرده‏اند؛ پس چگونه ممکن است که اینان خلفاى رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله باشند؟! و همچنین اخبار یاد شده که ویژه خلفاى دوازده گانه است، با اعتقادات فرقه‏هاى دیگر شیعه از قبیل: «زیدى»، «اسماعیلى»، «فطحى» و امثال آنها، موافقتى ندارد؛ براى اینکه پیشوایان این سلسله‏ها تعدادشان، از تعداد ائمه شیعه اثنى عشرى، کمتر است. در این رابطه باید گفت: اخبار مزبور متوجه و منطبق با عقیده شیعه دوازده امامى است که همان «ائمه طاهرین» باشند که عترت رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و اهل بیت ایشانند که نخستین آنها حضرت على بن ابیطالب علیه السّلام و آخرین ایشان حضرت مهدى حجة بن الحسن العسکرى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) است. و در پایان این کتاب، اخبارى که درباره ایشان رسیده، بطور تفصیل بیان خواهیم کرد.

 (1) «قندوزى» در کتاب «ینابیع المودّة» باب هفتاد و هفتم، از یکى از علماء عامه نقل کرده که وى حدیث «جابر بن سمره» را متذکر شده و اظهار داشته‏اند که در آخر این حدیث چنین آمده است: همگى خلفاى من از طائفه «بنى هاشم» اند.

 (2) «حافظ ابو نعیم» در [حلیه 1/ 86]، به سند خود، از «ابن عباس» روایت کرده که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: کسى که مى‏خواهد به مثل من زندگى کند و به مثل من بمیرد و در بهشت جاویدان که درختان آن را حق تعالى به دست خود کاشته است، جایگاهى به او اعطاء شود بر اوست که پس از من، على علیه السّلام را ولىّ خود بداند و پیروى از ولایت او نماید. و به ائمه و پیشوایان پس از من اقتدا کرده و از آنها پیروى نماید. آرى! اینان عترت من هستند و از سرشت من آفریده شده‏اند و کمال فهم و علم به اینها ارزانى شده است. واى بر امت من که فضیلت آنان را تکذیب کنند و رعایت صله و پیوند آنان را با من ننمایند! آرى، این گروه که از دروغگویان و قاطعان رحم هستند خداى تعالى ایشان را از شفاعت من محروم مى‏سازد

 منبع:

 

فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏2،



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در چهارشنبه 89/10/22 ساعت 8:36 عصر موضوع فضایل امیرالمونین علی بن ابیطالب(ع) | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت