درکتاب « ذخائر العقبی» با تخریج احمد در«مسند» خود را از براءبن عازب روایت کرده است که: ما در سفر با پیغمبر بودیم و در غدیر خم نازل شدیم. و سپس داستان خطبه رسول الله رابیان می‌کند و در ذیل آن می‌گوید: فلقیه عمر بعد ذالک فقال: هنیئا لک یابن ابی طالب! اصبحت و امسیت مولی کل مومن و مومنه «عمر بعد از این جریان علی را ملاقات کرد و گفت: گوارا باشد بر تو ای پس ابوطالب! صبح کردی و شب کردی در حالی که صاحب اختیار هر مومنی و هر مومنه‌ای می‌باشی»!

و احمد بن حنبل همین حدیث را درکتاب«مناقب» خود از عمر تخریج کرده است.

و نیز محب الدین طبری در همین کتاب«ذخائر» گوید: عن عمرـ رضی الله عنه ـ وقد جاءه اعرابیان یختصمان فقال لعلی: افض بینهما یا اباالحسن. فقضی علی بینهما. فقال احد هما: هذا یقضی بیننا؟! فوثب الیه عمر و اخذ بتلبیبه و قال: ویحک ماتدری من هذا؟! هذا مولای و مولی کل مومن! ومن لم یکن مولاه فلیس بمومن.

« از عمر( رضی الله عنه) روایت است که در وقتی که دونفر اعرابی به نزد او برای فصل خصومت آمده بودند، به امیر المومنین (ع) گفت: ای ابوالحسن بین این دو نفر قضاوت کن! امیرالمومنین (ع) بین آن دو نفر کردند، یکی از آن دو نفر گفت: این مرد بین ما قضاوت می‌کند؟! عمر به سوی او جهید و گریبان او را گرفت و گفت: وای برتو! نمی‌دانی این مرد کیست؟! این مرد مولای من و مولای هر مومن است؛ و هر کس که علی مولای او نباشد او مؤمن نیست»

این حدیث را نیز، ابن السمان درکتاب «الموافقه» تخریج کرده است.

و ابن اثیر جزری این طور آورده است که: فقال عمربن الخطاب: یابن ابی طالب! اصبحت الیوم ولی کل مومن. « عمر بن خطاب گفت: ای پسر ابوطالب در امروز صبح کردی در حالی که صاحب اختیار هر مومنی هستی»!

خواندمیر: غیاث الدین بن همام الدین حسینی که از اهل سنت است در تاریخ خود پس از بیان واقعه داستان غدیر و نزول آیه تبلیغ و بیان حدیث ولایت بدین عبارت: من کنت مولاه فهذا علی مولاه. اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه، وانصر من نصره، و اخذل من خذله، و ادرالحق معه حیث کان گوید: پس امیرالمومنین کرم الله وجهه ـ به موجب فرموده حضرت رسالت صلی الله علیه (وآله) وسلم در خیمه نشست تا طوائف خلایق به ملازمتش رفته، لوازم تهنیت به تقدیم رسانیدند. و از جمله اصحاب: امیرالمومنین عمر بن الخطاب ـ رضی الله عنه ـ جناب ولایت مآب را گفت: بخ بخ یابن ابیطالب! اصبحت مولائی و مولی کل مومن و مومنه. یعنی خوشا به حال تو! ای پس ابوطالب! بامداد کردی در وقتی که مولای من و مولای هر مومن و مومنه بودی!

بعد از آن امهات مومنین برحسب اشارات سیدالمرسلین به خیمه امیرالمومنین رفته شرط تهنیت بجای آوردند.

و میر محمدبن خاوند شاه معروف به میر خواند، در تاریخ خود بعینه همین عبارت را به پارسی آورده است.

 

 

منابع

- «مناقب ابن شهرآشوب» ج1، ص935.

-«ذخائر العقبی» ص67.   

- «اسد الغابه» ج4، ص28

- «حبیب‌ السیر» طبع‌ حیدری‌، ج‌ 1، ص‌ 411.

- «روضة‌ الصّفا» طبع‌ سنگی‌، ج‌ دوّم‌، وقایع‌ سال‌ دهم‌ هجرت‌.

 

 



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در شنبه 92/7/6 ساعت 3:25 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت