سعد بن ابى وقّاص

.تاریخ دمشق - به نقل از سعد بن ابى وقّاص -: چهار چیز را براى على‏علیه السلام شاهد بودم: ...، چهارم: روز غدیر خُم، پیامبر خدا برخاست و سخنان رسایى گفت. سپس سه بار گفت: «اى مردم! آیا من به مؤمنان، از خود آنها سزاوارتر نیستم؟». گفتند: چرا.
گفت: «اى على! نزدیک بیا». پس دست او و دست خودش را تا آن‏جا بالا برد که سفیدى زیر بغل‏هایشان را دیدم و سه بار گفت: «هر که من مولاى اویم، پس على مولاى اوست».
.خصائص أمیر المؤمنین - به نقل از سعد -: ما با پیامبر خدا از مکّه مى‏آمدیم و به سمت مدینه مى‏رفتیم. چون به غدیر خُم رسید، مردم را نگاه داشت و هر کس را که رفته بود، بازگردانْد و آنان هم که عقب مانده بودند، ملحق شدند.
چون مردم به گرد او جمع شدند، گفت: «اى مردم! آیا رساندم؟». گفتند: آرى.
گفت: «خدایا! گواه باش». سه بار این را گفت. سپس سه بار گفت: «اى مردم! چه کسى ولىّ شماست؟». گفتند: خدا و پیامبرش.
پس، پیامبر، دست على‏علیه السلام را گرفت و او را ایستاند و سپس گفت: «هر که خدا و پیامبرش ولىّ اویند، پس این، ولىّ اوست. خدایا! دوستدارش را دوست و دشمنش را دشمن بدار».

عبد اللَّه بن عمر

826.شرح الأخبار - به نقل از عبد اللَّه بن عمر -: روز غدیر با پیامبر خدا بودم. فرمان داد زیر درختان آن‏جا را بروبند و شنیدم که مى‏گوید: «اى مردم! آیا من به مؤمنان، از خود آنها سزاوارتر نیستم؟». همگى پاسخ دادیم: چرا، اى پیامبر خدا!
پس، دستش را بر دست على بن ابى طالب‏علیه السلام نهاد و آن را تا آن‏جا بالا برد که سفیدى زیر بغل‏هاى هر دو را دیدیم. سپس گفت: «هر که من مولاى اویم، این على مولاى اوست. خدایا! دوستدارش را دوست و دشمنش را دشمن بدار! یاورش را یارى ده و واگذارنده‏اش را وا بگذار».



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در شنبه 92/7/6 ساعت 11:47 صبح موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت