تاریخ دمشق - به نقل از عبد اللَّه بن شریک، از سهم بن حصین اسدى -: من و عبد اللَّه بن علقمه که روزگارى از دشنامگویان على‏علیه السلام بود، به مکّه وارد شدیم. به او گفتم: آیا مى‏خواهى با ابو سعید خدرى تجدید عهدى کنیم؟ گفت: آرى. پس نزد او رفتیم.
[عبد اللَّه بن علقمه] گفت: آیا فضیلتى درباره على شنیده‏اى؟
گفت: «آرى. چون برایت نقل کردم، آن را از مهاجران و انصار و قریش بپرس. پیامبر خدا روز غدیر خم برخاست و بیان رسایى کرد و گفت: "اى مردم! آیا اختیار من به مؤمنان، از خود آنها بیشتر نیست؟". گفتند: چرا. سه بار این سخن را تکرار کرد و سپس گفت: "اى على! نزدیک بیا". پس، پیامبر خدا دو دست او را بالا برد - تا

آن‏جا که به سفیدى زیر بغلشان نگریستم - و سه بار گفت: "هر که من مولاى اویم، على مولاى اوست"».
عبد اللَّه بن علقمه گفت: تو خودت این را از پیامبر خدا شنیدى؟ ابو سعید گفت: «آرى» و به گوش‏ها و سینه‏اش اشاره کرد و گفت: «دو گوشم آن را شنید و دلم آن را حفظ کرد».
عبد اللَّه بن شریک مى‏گوید: عبد اللَّه بن علقمه و سهم بن حصین بر ما وارد شدند و چون نماز ظهر را خواندیم، عبد اللَّه بن علقمه برخاست و سه بار گفت: من به درگاه خدا از دشنام دادن به على توبه مى‏کنم و از او آمرزش مى‏طلبم.

 

.أنساب الأشراف - به نقل از ابو هریره -: در غدیر خم به پیامبر خدا نگریستم، در حالى که ایستاده سخنرانى مى‏کرد و على هم در کنارش بود. پس دست او را گرفت و ایستاند و گفت: «هر که من مولاى اویم، این مولاى اوست».
.المصنّف - به نقل از ابو یزید اودى، از پدرش -: ابو هریره به مسجد در آمد و گِردش جمع شدیم. جوانى به سوى او برخاست و گفت: تو را به خدا سوگند مى‏دهم، آیا شنیدى که پیامبر خدا بگوید: «هر که من مولاى اویم، پس على مولاى اوست. خدایا! دوستدارش را دوست و دشمنش را دشمن بدار!»؟
گفت: آرى.
جوان گفت: من از تو بیزارم! گواهى مى‏دهم که تو با دوستداران او دشمنى ورزیدى و با دشمنان او دوستى کردى. پس مردم، او را با سنگ‏ریزه زدند.

تاریخ دمشق: 42/228 و 229، الأمالى، طوسى: 247/433 .
 أنساب الأشراف: 2/356.
 المصنّف فى الأحادیث والآثار: 7/499/29، تاریخ دمشق: 42/232/8737، و 42 / 231/8734



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در شنبه 92/7/6 ساعت 11:46 صبح موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت