خداى متعال چنین انسانى را با این همه کرامات و فضایل ، پس از رحلت پیامبر با کرامت خود ، جهت رهبرى حکومت اسلامى ، و بیان معارف الهى و ارشاد انسان در حیات معنوى ، که در تمام زمان ها مورد نیاز جهانیان است ، انتخاب کرد و وى را تجلى گاه ولایت مطلقه قرارداد ، و به فرمان مطاعش پیامبر را در روز غدیر مأمور به معرفى او فرمود :

( یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِن رَبِّکَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ) .

« اى پیامبر ! آنچه از سوى پروردگارت [ درباره ولایت و رهبرى على بن أبى طالب امیرمؤمنان (علیه السلام) ] بر تو نازل شده ابلاغ کن ; و اگر انجام ندهى پیام خدا را نرسانده اى . و خدا تو را از [ آسیب و گزند ] مردم نگه مى دارد ; قطعاً خدا گروه کافران را هدایت نمى کند » .

شیعه ، در نزول این آیه در روز غدیر ، هیچ تردید و شکى ندارد ، بزرگان اهل سنت همچون : سیوطى در جلد دوم « در المنثور » صفحه 298 ، شوکانى در جلد سوم « فتح الغدیر » صفحه 57 ، بدرالدین حنفى در جلد هشتم « عمدة القارى » ص 584 ، فخر رازى در جلد سوم « تفسیر کبیر » صفحه 636 ، نظام الدین نیشابورى در جلد ششم تفسیر خود صفحه 170 ، آلوسى در جلد دوم « روح المعانى » صفحه 348 ، ابن صباغ در « فصول المهمة » صفحه 27 ، واحدى در « اسباب النزول » صفحه 150 ، شیخ سلمان بلخى در « ینابیع المودة » باب 39 و بسیارى دیگر از بزرگان آن قوم در کتب حدیث ، تاریخ و تفسیر خویش آورده اند که : این

آیه در روز غدیر براى معرفى على (علیه السلام)به ولایت ، امامت ، حکومت و ارشاد مردم نازل شده است . آیه شریفه :

( إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ ) .

« سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانى [ مانند على بن ابى طالب اند ] که همواره نماز را برپا مى دارند و در حالى که در رکوعند [ به تهیدستان  ]زکات مى دهند » .

به نقل امام فخر رازى در جلد سوم تفسیر کبیر صفحه 431 ، ثعلبى در کشف البیان ، زمخشرى در جلد اول « کشاف » صفحه 422 ، طبرى در جلد ششم تفسیر صفحه 186 ، ابوالحسن ربانى در تفسیر ، قُرْطبى در جلد ششم تفسیر صفحه 221 ، فاضل نیشابورى در جلد اول « غرائب القرآن » صفحه 461 ، واحدى در « اسباب النزول » صفحه 148 ، ابوبکر جصاص در تفسیر « احکام القرآن » صفحه 542 ، حافظ ابوبکر شیرازى در « فیما نزل من القرآن فى امیرالمؤمنین » ، قاضى بیضاوى در جلد اول تفسیر صفحه 345 ، ابن ابى الحدید در جلد سوم « شرح نهج البلاغه » صفحه 275 ، و بسیارى دیگر از بزرگان اسلام ، از مفسران حدیث و تاریخ نویسان براى اثبات ولایت مطلقه على (علیه السلام) که تجلى ولایت خدا و رسول است ، در قرآن مجید نازل شده است .

چون در روز غدیر از جانب حق به وسیله پیامبر ابلاغ شد که على بن ابیطالب مظهر حق و تجلى گاه ولایت مطلقه الهیه است و مردمان تا روز قیامت ، پس از پیامبر به حکومت ، ولایت ، ارشاد ، هدایت ، علم ، بینش و حقیقت کرامت او در ظاهر و باطن زندگى نیاز دارند ، و اتصال به صراط مستقیم الهى جز از طریق

 قبول ولایت ، حکومت ، امارت و حکم او ممکن نیست ،براى رشد و کمال و تأمین خیر دنیا و آخرت مردم ، به غیر توسل و تمسک به حبل ولایت او راهى نمى باشد . آیه شریفه :

( الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِى وَرَضِیتُ لَکُمُ الاِْسْلاَمَ دِیناً )

« امروز [ با نصبِ على بن ابى طالب به ولایت ، امامت ، حکومت و فرمانروایى بر امت ] دینتان را براى شما کامل ، و نعمتم را بر شما تمام کردم ، و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم » .

بنابر نقل سیوطى در جلد دوم « دُرّ المنثور » صفحه 256 . و ابن کثیر در جلد دوم تفسیرش صفحه 14 و سبط ابن جوزى در تذکرة صفحه 18 و خطیب بغدادى در جلد هشتم تاریخ صفحه 290 و بسیارى دیگر از دانشمندان ، بر پیامبر نازل شد و حضرت رسالت پناه از شدت خوشحالى فریاد زدند:

اللهُ اَکْبَرُ عَلى اِکْمالِ الدِّیْنِ وَ اِتْمامِ النِّعْمَةِ وَ رِضا الرَّبِ بِرِسالَتِى وَوِلایةَ عَلِىّ بْنِ اَبِیْطالِب بَعْدِىْ .

« الله اکبر بر کمال دین و تمام نعمت و خوشنودى پروردگار به رسالت من و ولایت على بن ابیطالب بعد از من » .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مائده (9) : 67 .

مائدة (9) : 55 .

مائده (9) : 3 .

بشارة المصطفى : 211 ; البلد الامین : 261 ; بحار الانوار : 37/156 ، باب 52 .

براى اطلاع بیشتر در این زمینه مى توانید به کتاب هاى : الغدیر ، عبقات ، احقاق الحق ، غایة المرام و اکثر کتب روائى ، تفسیرى و تاریخى اهل سنت مراجعه نمایید .



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در شنبه 92/7/6 ساعت 11:8 صبح موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت