کلمه فقر از فقار(= مهره‏هاى پشت) گرفته شده است فقیر - چنانکه در صحاح الغه آمده است - به کسى اطلاق مى‏گردد که مهره‏هاى پشتش زیر بار گرفتاریهاى ناشى از فقر(= تنگدستى) شکسته باشد.- جوهرى - صحاح اللغه 2/783(المعارف). ?
در دایرةالمعارف‏ها معنى اصطلاحى فقیر اینگونه آمده است:کسى که نتواند خود و خانواده‏اش را از نظر مالى اداره کند و نیازمند مردم باشد.- فرید وجدى،محمد دائره المعارف القرن العشرین 3/1431(الفقر). ?
در اصطلاح فقى فقیر کسى است که از عهده تأمین هزینه سالیانه‏اش بر نیاید یا کسى که در آمدش از یکى از حد نصاب‏هاى زکات کمتر باشد. هزینه‏- محقق حلى:شرائع الاسلام 1/112 کتاب زکات. ?
سالیانش شامل تامین خوراک،پوشاک،مسکن،سفر و درمان بیمارى براى خود و خانواده‏اش و یا خرید هدایا در صورتى که لازم باشد مى‏گردد.
حد نصاب‏هاى زکات عبارت است از:بیست دینار یا دویست درهم یا چهل گوسفند یا پنج بار شتر غله.
سیورى در کنز العرفان تاکید کرده است که معنى اولى که محقق حلى درباره فقیر ذکر کرده عبارت است از:
نداشتن مخارج یک سال خود و خانواده.
- سیورى - کنز العرفان فى فقه القرآن،1/234 ?

فقر در سخنان امام على علیه‏السلام پدیده زشت اجتماعى است که امام آن را به پست‏ترین صفتها توصیف مى‏کند صفتهایى واقعى که ماهیت و ابعاد زشت آن را بر بشریت منعکس مى‏کند حال در این سخنان امام تامل مى‏کنیم:
1- الفقر الموت الاکبر، تنگدستى مرگ بزرگتر است این کلام از باب‏- کلمات قصار:154. ?
تشبیه نیست بلکه حقیقتى تلخ است فقر خود مرگ است زیرا زندگى براى انسان فقیر معنى ندارد چه خداوند انسان را آفریده است تا در این دنیا سعادتمند شود نه یک عمر را به بدبختى بگذراند و در همین مفهوم امام مى‏فرماید:
والفقیر خیر من الفقر قبر(= مردن) بهتر از فقر و ندارى است.
- ابن شعبه حرانى:تحف العقول 63. ?
2- چ یخرس الفطن عن حاجته فقر زیرک را از بیان نیازش ناتوان سازد.- ابنابى الحدید 18/386. ?
فقر قدرت و توان برخوردهاى اجتماعى را از انسان مى‏گیرد و فقیر جرأت دادوستد را از دست مى‏دهد و به انسان بى اراده‏اى تبدیل نى شود که قدرت انجام هیچ کارى را ندارد، حتى اگر از سلامت جسمانى برخوردار باشد و از نظر روحى و روانى این همان صوت اکبر(= مرگ بزرگتر) است که امام امیرالمومنین علیه‏السلام از فقر تعبیر مى‏کنند.
به صورت دیگرى نیز روایت شده است:الفقر یخرس الفطن عن حجته، تنگدستى زبان زیرک را از حجتش بر کند.
فقر انسان را از توان علمى‏اش تهى سازد حتى اگر شخص از دانشهاى مختلف بهره‏مند باشد بطوریکه او را به شخصى منزوى و درون گرا بدل مى‏کند که قدرت اظهار نظر و استدلال ندارد همچنین انسان را از شجاعت که در زندگى روزمره علمى و اجتماعى بدان نیازمند است تهى مى‏سازد.
3-

یا بنى انى أخاف علیک الفقر فاستعذ بالله منه فان الفقر منقصة للدین مدهشة للعقل داعیة للمقت - کلمات قصار:311. ?


اى فرزند بیم دارم که تو فقیر شوى پس به خدا پناه ببر از فقر زیرا فقر سبب نقص در دین و سرگردانى عقل و ایجاد کننده دشمنى است.
فقر نه تنها بر رفتار اجتماعى انسان فقیر اثر مى‏گذارد بلکه آثار بدى بر دین و عقل انسان بر جاى مى‏نهد پس اگر این دو سرمایه مهم از او گرفته شود از نظر اجتماعى فرو مى‏پاشد و به عنصرى نا مطلوب و بیهوده در جامعه بدل مى‏شود.
فقر گامى بلند به سوى مرگ است چون فقیر تعادل خود را به سبب نیاز از دست مى‏دهد پس دین و عقلش دچار نقصان مى‏گردد تا آنجا که در معرض سقوط در پرتگاه گمراهى قرار مى‏گیرد و هر چه فقر و نیاز آنان زیادتر شود او به سرنوشت مصیبت بارش - یعنى کفر- نزدیکتر مى‏شود این فقر است از دیدگاه امام علیه‏السلام یعنى خطرناکترین بیمارى که جامعه را تهدید مى‏کند فقر رذیلت اجتماعى است و موجب کفر و نقصان در انسان است همه چیز در مقابلش کوچک است امام امیر المومنین على علیه‏السلام این پدیده اجتماعى را با سخنانى ناپسند توصیف کرده است به همین سبب از آغاز پذیرش زمامدارى حکومت اسلامى با جدیت تمام براى ریشه کن کردن فقر آستین بالا مى‏زند و درست بر خلاف تصور دانشمندان غربى و مقلدان شرقى آنها که مى‏گویند دین انسان را به فقر و نادارى تشویق مى‏کند.
دانشمند غربى توویکو در کتابش به نام((اکاذیب))مى‏گوید:- اکاذیب ص 311. ?
هر چه روحانیون مردم فقیر را به درجات آخرت بشارت دهند فقر را در نظر مردم محبوب مى‏کنند )).چه کسى گفته است که دین فقر را در دیده‏- اکاذیب ص 211. ?
مردم محبوب مى‏کند؟
پس اگر این واقعیت دین مسیحیت است اسلام از چنین تهمتهایى بدور است و این گفتارهاى امام گواه صادق است آرى احادیث و گفتارهاى است که فقیر را به شکیبایى مى‏خواند تا تعادل خود را از دست ندهد ولى از او نمى‏خواهد که فقیر باقى بماند بلکه به عکس با اصرار از او مى‏خواهد که به سوى ثروت و بى‏نیازى قدم بردارد.




*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در جمعه 91/10/8 ساعت 8:0 صبح موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت