بعد از بیان عقیده طرفین در امامت و طریق تعیین امام و جانشین رسول خدا صلّى الله علیه وآله وسلّم، مدّعاى ما این است که: ولو ما از مبناى خود تنزّل کرده و دست بکشیم، باز هم ابوبکر و امثال او قابلیّت تصدّى این مقام را ندارند، چراکه خود اهل سنّت براى امام و جانشین رسول خدا صلّى الله علیه وآله وسلّم اوصافى را ذکر مى کنند.
در یک بررسى اجمالى مى توان مجموعه صفاتى که اهل سنّت در خلیفه و جانشین پیامبر از آن بحث مى کنند ـ اضافه بر: عقل و بلوغ و مرد بودن و آزاد بودن ـ در دو قسمت خلاصه کرد.
امّا قسمت اوّل: صفاتى که اعتبار آن مورد اجماع و اتّفاق مى باشد، هرچند نسبت به اعتبار بعضى از آنها در اعصار متأخّره، اختلافاتى جزئى پیدا شده که از محلّ بحث ما خارج است، زیرا بحث ما درباره خلافت ابوبکر و وجود یا عدم وجود این صفات در او مى باشد، و نسبت به زمان ابوبکر و حتّى سالها بعد از ابوبکر اعتبار این اوصاف، مورد اتّفاق و اجماع آنان مى باشد، و آنها به قرار زیر است:
1 ـ اجتهاد و علم، به این معنا که امام و خلیفه پیامبر باید عالم به مسائل دین و مجتهد در آنها باشد، چراکه از نقاط دور و نزدیک شبهاتى بر دین وارد مى شود، و در صورتیکه فاقد این صفت باشد، نمى تواند حریم دین را از نظر معنوى حفظ کند.
2 ـ عدالت، زیرا امامت، نیابت از رسول خدا صلّى الله علیه وآله وسلّم است، و شخص فاسق و فاجر قابلیّت نیابت ندارد.
3 ـ شجاعت، که در مواقع خطر بتواند حافظ مرز و بوم کشور اسلام بوده، قدرت تصمیم گیرى براى تجهیز لشکر و قیادت آن داشته باشد.
قسمت دوّم: صفت عصمت است، و در این قسمت، اتّفاق بر عدم اعتبار آن دارند، یعنى مى گویند: عدالت در خلیفه و جانشین پیامبر کافى است و احتیاجى به عصمت نیست(1).
مدّعاى ما این است که:
ابوبکر ابن ابى قحافه که به انتخاب شما جانشین و خلیفه رسول خدا صلّى الله علیه وآله وسلّم و امام امّت بوده است، واجد شرائطى که خود، وجود آنها را در امام و خلیفه معتبر مى دانید نبوده است، و بر مبناى خودتان، نباید خلیفه باشد، و همچنین عمر و عثمان، چون خلافت آن دو، فرع ثبوت خلافت ابوبکر است، (کما اینکه امامت یازده امام شیعه پس از امیرالمؤمنین، متفرّع بر امامت آن حضرت است)، و بدین ترتیب حقانیّت امامت و خلافت امیرالمؤمنین علیه السّلام بلامنازِع خواهد بود، چون همچنانکه در اوائل ورود در اصل بحث تذکّر دادیم بنا شد امر خلافت و جانشینى رسول خدا صلّى الله علیه وآله وسلّم مردّد بین این دو نفر باشد:

(1) لازم به تذکّر است که متکلّمین عامّه براى تثبیت خلافت خلفاء سه گانه یعنى: ابوبکر، عمر و عثمان، حتّى الامکان در مقام تقلیل شرائط امام هستند، و الاّ در بسیارى بلکه جمیع اشخاصى که قائل به امامت آنها هستند به دست و پا مى افتند، لذا اعتبار شرائطى از قبیل: قرشى بودن، هاشمى بودن، علم به غیب داشتن، معجزه داشتن و عصمت و... را اسقاط کرده اند!!



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در دوشنبه 90/11/10 ساعت 8:43 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت