برای‌ فردی‌ که‌ در رأس‌ هرم‌ قدرت‌ نظام‌ اسلامی‌ است، شاید هیچ‌ کاری‌ از نشاندن‌ لبخند رضایت‌ بر لبان‌ تودة‌ جامعه، لذت‌بخش‌تر نباشد. جامعه‌ای‌ که‌ از اوضاع‌ نابسامان‌ اقتصادی‌ در رنج‌ است‌ و تبعیض‌ و بی‌عدالتی‌ و بخشش‌های‌ بی‌شمار عثمان‌ از سویی‌ و چپاول‌ بیت‌المال‌ به‌ وسیلة‌ نزدیکان‌ خلیفه‌ از سوی‌ دیگر، موجب‌ رنجش‌ خاطر مردم‌ را فراهم‌ آورده‌ است. چنین‌ جامعه‌ای‌ با اعلام‌ برنامه‌های‌ امام‌ علی(ع) جان‌ تازه‌ای‌ می‌گیرد و به‌ افق‌های‌ روشن‌ عدالت‌ می‌اندیشد؛ البته‌ امام‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ آن، رنج‌ها و هزینه‌ها را تحمل‌ کرد و تا پای‌ جان، از سر صدق‌ بر آن‌ اصرار ورزید و عاقبت‌ در این‌ راه، کشته‌ عدالت‌ شد.

او که‌ درد گرسنگی‌ را عادت‌ خویش‌ ساخته‌ و رنج‌ برهنگی‌ را با وصله‌های‌ مدام‌ بر جامه‌ و موزه‌اش‌ حس، و از دنیا به‌ قرص‌ نان‌ و نمکی‌ بسنده‌ کرده‌ است، می‌داند که‌ نیاز محرومان‌ و آه‌ مظلومان‌ برای‌ چیست؛ بدین‌ سبب، نخستین‌ اقدامش‌ مبارزه‌ با چپاولگرانی‌ است‌ که‌ در زمان‌ عثمان، حق‌ مردم‌ مستضعف‌ را خورده‌اند. وی‌ در این‌باره‌ می‌فرماید:

وَ‌ اللَّهِ‌ لَو‌ وَجَدتُهُ‌ قَد‌ تُزُوٍّجَ‌ بِهِ‌ النٍّسَأُ‌ وَ‌ مُلِکَ‌ بِهِ‌ الاًِمَأُ‌ لَرَدَدتُهُ.

 به‌خدا سوگند! اگر ببینم‌ با آن‌ اموال، زنان‌ به‌ همسری‌ گرفته‌ شده، و کنیزکان‌ به‌ ملکیت‌ درآمده‌اند، آن‌ها را به‌ بیت‌المال‌ بر می‌گردانم.

او در جهت‌ احقاق‌ حق‌ رعیت، کمر همت‌ بسته‌ و بر مسند قدرت‌ اعتبار بخشیده‌ و عدالت‌ را از درون‌ خانه‌ و خاندانش‌ تا سطح‌ اجتماع‌ و کارگزارانش‌ گسترش‌ داده‌ است‌ و با هر چه‌ بی‌عدالتی‌ است، قصد مبارزه‌ دارد؛ اگرچه‌ از روی‌ نیاز و از سوی‌ اهل‌ رازش‌ باشد.

امام‌ در تقسیم‌ بیت‌المال، بین‌ خواهرش‌ و کنیز او فرقی‌ نمی‌گذارد و به‌ هر کدام‌ 20 درهم‌ می‌دهد یا بین‌ زن‌ قریشی‌ که‌ خود را از اشراف‌ می‌داند و کنیز عجمی او تفاوتی‌ نمی‌گذارد و وقتی‌ به‌ وی‌ اعتراض‌ می‌شود، می‌فرماید:

من‌ میان‌ سیاه‌ و سفید فرقی‌ نخواهم‌ گذاشت‌ و بین‌ فرزندان‌ اسماعیل‌ و اسحاق‌ تفاوتی‌ نیست‌ و در قرآن، برتری‌ عرب‌ بر عجم‌ را ندیده‌ام.

گسترش‌ قسط‌ و عدل‌ که‌ اصولاً‌ فلسفة‌ ارسال‌ رسولان‌ الاهی‌ نیز بدان‌ جهت‌ بوده‌ است،جز از او که‌ دست‌آموز آموزه‌های‌ وحیانی‌ مکتب‌ اسلام‌ است، انتظار نمی‌رود.



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در چهارشنبه 90/3/11 ساعت 8:23 صبح موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت