در ادیان آسمانى عده اى از زنان را براى مرد محرم شناخته اند و مرد نمى تواند با آنها ازدواج کند و نگاه به آنها بدون قصد لذت بردن گناه ندارد. قرآن کریم در سوره نساء آیه 24-23 زنانى که محرم هستند و نمى توان با آنها ازدواج کرد چنین معرفى مى فرماید:
1- زن پدر (نامادرى مادر دوم ) 2- مادر 3- دختر 4- عمه 5- خواهر 6- دختر برادر 7- دختر خواهر 8- خاله 9- دایه (زنى که پسر را شیر مى دهد اگر چه یکشبانه روز پشت سر هم شیر داده باشد.)
10- خواهر رضاعى : دخترى که با پسر همشیر بوده و از مادر آن دختر شیر خورده حداقل 24 ساعت تمام شیر خورده باشد که از شیرى که مى خورد گوشت روئیده شود.
11- مادرِ زنى که با او ازدواج کرده و دختر را از شوهر دیگر داشته است .
12- دختر زنى که با او ازدواج کرده و دختر را از شوهر دیگر داشته است .
13- زنى که براى پسر حلال شد، محرم پدر مى شود و پدر هیچوقت نمى تواند با او ازدواج کند (چون عروس او است و پس از مرگ پسرش نمى تواند با او ازدواج کند).
14- جمع میان دو خواهر در یک زمان ، یعنى نمى توانیم دو خواهر را با هم بگیریم ولى مى توانیم یکسال با یکى از آن دو ازدواج کنیم و سال دیگر با آن یکى (البته بصورت صیغه وعقد موقت چون وقتى عقد دائم باشد پس از سه طلاق نیاز به محلل دارد. و پس از 9 طلاق براى همیشه حرام مى گردد.)
15- با زن شوهردار هم نمى توان ازدواج کرد و محرم انسان هم نیست و باید مثل زنان غریبه با او رفتار کرد.

در اسلام ، با این 15 دسته نمى توان ازدواج کرد و ازدواج با آنها باطل و حرام است و عمل زناشوئى با آنها کیفر بیشترى دارد، اما نگاه به آنها بدون قصد لذت گناه ندارد اما نگاه به ما بقى زنها غیر از این 15 مورد حرام است .
غیر از 15 دسته اى که ذکر شد که در متن قرآن آمده است تعداد دیگرى از زنان نیز براى پسر و براى دختر همیشه حرام مى شوند که این حرمت بخاطر عوامل مختلفى پیش مى آید.
1- خواهر، مادر و دختر کسى که با او عمل قوم لوط انجام شده بر فاعل حرام مى گردد.
2- اگر فردى با دخترى که هنوز بالغ نشده عمل زناشوئى انجام داد و بر اثر آن دختر افضاء شد آن دختر بر مرد براى همیشه حرام خواهد شد و باید مهر المثل را به دختر بدهد.
3- تزویج زنى که در عده دیگرى است و عده طلاق و یا عده و فاتش ‍ تمام نشده است . (یعنى اگر کسى با زنى که عده طلاق یا وفات شوهر قبلیش ‍ تمام نشده ازدواج کند، آن زن تا ابد براى آن مرد حرام است یعنى نمى تواند با او ازدواج کند.)
4- ازدواج زن مسلمان با مشرک ، یهودى و مسیحى (حرام است ) ولى مرد مسلمان مى تواند زن یهودى و مسیحى را صیغه کند، اما از مذاهب دیگر ممنوع است و در هر صورت خطر انحراف دینى دارد و مرد باید خیلى مواظب باشد.
5- کسى که بداند در جریان احرام ازدواج حرام است و ازدواج کند (یعنى عقد نماید) زن براى همیشه به او حرام مى گردد.

تعدادى از زنان هم بطور موقت حرام هستند و بعد از رفع محدودیت حلال مى شوند:
1- موقع اعتکاف که سه روز است و در مسجد جامع برگزار مى شود و در طول این سه روز نباید از مسجد خارج شوند و یا عمل زناشوئى انجام دهند.
2- کسى که چهار زن عقدى دارد نمى تواند زن دیگرى بگیرد مگر اینکه بصورت صیغه باشد یا یکى از آنها را طلاق دهد و عده طلاق هم تمام شود.
3- موقعى که زن در جریان حیض است (خون ماهیانه ) که حداقل سه روز و حداکثر ده روز مى باشد.
4- موقعى که زن بچه دار شده که حداکثر تا ده روز باید از عمل زناشوئى پرهیز شود.
5- با دختر که هنوز بالغ نشده نمى توان ازدواج کرد و عقد باطل است ، ولى اگر با اجازه پدر یا حاکم شرع باشد عقد صحیح است .ولى عمل باید بعد از 9 سالگى شروع شود.
6- در هنگامیکه زن و مرد در احرام مکه هستند که اگر عملى انجام دادند باید شتر قربانى کنند.
7- زنى که سه مرتبه طلاق داده شده با اجراى مُحَلل حلال مى شود.

باز هم سه مرتبه که طلاق داد با محلل حلال مى گردد اما مرتبه نهم که طلاق صادر شد زن براى مرد براى همیشه حرام مى گردد.
در جریان لِعان و ظهار نیز زن بر مرد بصورت موقت حرام مى گردد که این دو مسئله با مسائلى که مربوط به کنیز است فعلا در جامعه ما وجود ندارد و از توضیح آن خوددارى مى شود.

منبع :

بلوغ و غریزه جنسى : ص 164



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در چهارشنبه 90/2/28 ساعت 4:0 عصر موضوع دانستنی های مذهبی | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت