از فصلهاى گذشته بخوبى معلوم شد که تاریخ حجاب به آفرینش اولین موجودات روى زمین یعنى حضرت آدم و حوا (علیهماالسلام ) برمى گردد وفراز و نشیبهاى بى شمارى که در طول تاریخ رخ داده نتوانسته آن را از بین ببرد. تاریخ بى حجابى به سبک جدید آن از رنسانس علمى صنعتى اروپا آغاز مى شود و طبق شواهد تاریخى کارخانه داران بزرگ براى استفاده از نیروى کار ارزان قیمت زنان ، زمینه باصطلاح آزادى !! زنان و امکان حضور آنان را در محیط کار پدید آوردند.
زنان بى خبر از همه جا در تلاش فراوان براى دست یافتن بحقوق اوّلیه خویش !!گول این تبلیغات دروغین را خورده و آنان را در اینجهت یارى دادند!! دامنه این اقدامات کم کم کشورهاى اسلامى را نیز فرا گرفت و بصورت سلاحى کار آمد براى تضعیف معنویت و اخلاق و سقوط اسلامى بکار گرفته شد و استعمارگران در جهت ترویج آن از هیچ اقدامى فروگذار نکردند در این راستا واژه هاى بسیارى تغییر کرد مذاهب جدیدى توسط استعمار ساخته شد حرفهائى در قالب علمى مطرح گردید و... نخستین کشور اسلامى که اقدام بکشف حجاب از بانوان کرد افغانستان بود.
امان اللّه خان پادشاه افغانستان مسافرتى به اروپا کرده و در مراجعت از اروپا در سال 1306 شمسى به ایران آمد و از طریق خراسان بکشورش باز گشت به محض ورود به پایتخت اعلام نمود که زنان بایستى بدون حجاب باشند و نخست خود با همسرش بدون حجاب در مجامع و محافل ظاهر شد.
این بى پروائى آنهم در کشورى چون افغانستان موجب قیام عمومى در آن کشور گردید و امان اللّه خان ناچار به استعفا و ترک کشور شد .
دومین کشور را مى توان ترکیه دانست : بعد از سقوط دولت عثمانى در ترکیه آتاتورک در سال 1313 فرمان منع حجاب را صادر کرد.
در ایران آغازگر بى حجابى را زنى بنام قرة العین دانسته اند وى که در سال 1223 در یک خانواده مذهبى در قزوین بدنیا آمد با ظهور باب به این مسلک استعمارى پیوست . وى با کشف حجاب و آرایش کامل ظاهر مى گشت و به ترویج بهائیت مى پرداخت تا آنکه فشار افکار عمومى بر دولت ناصرالدین شاه بالا گرفت و قرة العین معدوم گردید.
ولى زمینه سازى براى کشف حجاب بطور رسمى همزمان با اقدامات آتاتورک آغاز گردید در سال 1313 وزیر معارف وقت مسافرتى به شیراز مى کند و بمناسبتى مجلس جشنى که از پیش تدارک دیده شده بود برپا مى کند که عدّه زیادى از طبقات مردم در آن شرکت نموده بودند پس از ایراد سخنرانیها و نمایش در خاتمه آن عده اى از دوشیزگان بروى صحنه (سِن ) نمایان مى شوند و ناگهان نقاب از چهره بر مى گیرند و ارکستر رقص ‍ مى نوازند و دختران به پاى کوبى مى پردازند.
اعتراض و فشار افکار عمومى در همان مجلس و در شهر بالا مى گیرد و رضا خان بخاطر هراس از قیام عمومى انجام این اقدام شوم را بتاءخیر مى اندازد. ولى پس از مسافرت به ترکیه و اطمینان از آنکه کشف حجاب در کشورهاى اسلامى قیام عمومى را بدنبال نخواهد داشت بصورت جدى وارد عمل مى گردد.
کتاب تاریخ بیست ساله ایران در اینباره مى نویسد: مجالس جشن و سخنرانى ابتدا در تهران و شهرهاى شمال ایران و سپس بتدریج در سایر شهرها برقرار مى گردد. ولى پیشرفت زیادى نداشت و اکثریت مردم نه تنها استقبال نمى کردند بلکه با نظر تنفّر مى نگریستند تا روز 17 دیماه 1314 که شاه باتفاق ملکه و شاهدخت ها در جشن دانشسراى مقدماتى حضور یافتند.
محمود جم نخست وزیر وقت مى گوید: جالب تر از همه این بود که میهمانان حتى وزاء که یک عمر بود با هم دوست و رفیق بودند آنروز براى اولین بار صورت زنهاى یکدیگر را مى دیدند. چونکه تا آنروز هیچ دوستى مجاز نبود صورت زن دوست خود را ببیند.
البته این اقدامات بعد از به خاک و خون کشیدن اجتماع مردم مشهد صورت مى گیرد در این اجتماع که در تاریخ 21 تیر ماه 1314 براى انصراف شاه از عمل تغییر لباس و کشف حجاب در مسجد گوهرشاد قبل از اعلام رسمى آن تشکیل گردیده بود قزاقان دژخیم با کشتن بیش از دو تا پنج هزار تن و اسیر کردن 1500 نفر، مردم را سرکوب و مرعوب نمودند، این موج خشونت بنظر رضاخان اعلام رسمى کشف حجاب را با یک قیام عمومى مواجه نمى ساخت .
زیرا که با این عمل دژخیمانه بهمگان ثابت کرده بود که از هیچ اقدامى جهت این نقشه استعمارى اِباء ندارد.
رضاخان از این اقدامات طرفى نبست تبلیغات مطبوعات وابسته هم تاءثیر چندانى نداشت بالا خره با زور سر نیزه به عملى کردن کشف حجاب پرداخت .
امام خمینى در بیان خاطرات تلخ خود از این روز مى فرمایند: امروز هفده دى است من یادم هست که هفده دى چه شرارتى کرد این آدم (رضاخان )، چقدر به این ملت فشار آورد چه اختناقى ایجاد کرد، چه محترماتى را هتک کرد، چقدر سقط جنین شد.
در هفده دى و اطراف هفده دى چقدر ماءموران و دژخیمان او به زن ها تندى کردند و زن ها را از توى خانه ها بیرون کشیدند، کارهائى که او کرده است نمى شود شرحش داد.
مهدیقلى هدایت در این مورد مى نویسد: پلیس دستور یافت روسرى را از سرزنها بکشد، روسرى ها پاره شد و اگر ارزش داشت تصاحب ، مدتى زد و خورد بین پلیس و زنها دوام داشت بسیار زنها را شنیدم که از خانه بیرون نیامدند ولى این سلاح نیز مؤ ثّر واقع نشد.
این اقدامات توسط محمدرضا شاه نیز بطور جدى با برنامه ریزى گسترده و البته با ملایمت بیشترى دنبال شد تنها در یکى از جلسات برنامه ریزى کشف حجاب 31 برنامه اجرائى براى برداشتن چادر نظیر استفاده از صدا و سیما، انتشار مقاله ، آموزش غیر مستقیم کودکان در مدارس ، ممنوع بودن چادر براى دانشجویان و کارمندان به تصویب رسید.
و بتدریج بمرحله اجرا گذاشته شد، زنان شریف و نجیب ایرانى اگر چه تحت فشار همه جانبه تبلیغات و عملکرد این پدر و پسر بودند. لکن جز اندکى ناآگاه اصالت خویش را حفظ کردند و برگى دیگر بر افتخارات خویش افزودند و با پیروزى انقلاب اسلامى جهان را متوجه ارزش آن قانون الهى نمودند. (بنابر این مى توان گفت ؛ توطئه کشف حجاب توسط استعمار انگلیس طراحى گردید، بهائیت در ایران ماءمور زمینه سازى آن گردید و مزدوران انگلیس امان اللّه خان در افعانستان ، آتاتورک در ترکیه و رضاخان در ایران عامل اجراى این توطئه شوم بودند.)



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در چهارشنبه 90/2/21 ساعت 2:0 عصر موضوع دانستنی های مذهبی | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت