- آتش افروختن (آتش بازی) و آذین بستن شهر

   یکی از رسم‌های رایج در روزهای عید و جشن افروختن آتش و یا به عبارتی آتش بازی بود.        آتش‌بازی در دوره‌های مختلف به گونه‌های خاصی به اجراء گذشته می‌شد در برخی دوره‌های تاریخی به شیوه شب‌های عید باستانی آتش افروخته می‌شد و در برخی دیگر با استفاده از مواد محترقه و سوختی چون باروت و نفت سفید این مراسم انجام می‌شد.

   همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، معزالدوله به منظور برپایی جشن عید دستور داد در این روز همة شهر را آراسته و آذین بندند و آتش عظیم برپا کنند. به ظاهر در گذشته آخرین آذین‌  بستن شهرها به وسیله پارچه‌های رنگین صورت می‌پذیرفته به طوری که نصب پلاس که همان پارچه به پشمی و به احتمال زیاد سیاه رنگ، علامت و نماد سوگواری محسوب می‌شده و پارچه نفیس و زیبا آویختن علامت سرور. چراغانی کردن بازارها، معابر و کوچه شیوه‌  دیگری برای آذین‌بستن محله‌ها و شهرها به هنگام جشن بود. اجناس و قطعات زرق و برقدار، کاغذهای سبز و فانوس‌های الوان که از سقف و دیوار دکان‌ها آویخته‌ می‌شد نوعی دیگر از این چراغانی و آذین بستن‌ها بود. استفاده از چهل‌چراغه‌ها، شمع و فانوس‌های رنگی در دوره قاجاریه بسیار متداول بود. این روش بدان سبب بود که در آن موقع چراغ برق و یا به عبارتی برق شهری به این اندازه تولید‌   نمی‌شده که بتوان چراغانی شهر را در چنین ایامی انجام داد از همین رو‌ چهل‌چراغ، شمع و فانوس‌های رنگی استفاده می‌کردند. به این نکته نیز باید اشاره نمود که در این روز و همه اعیاد مهم مذهبی، بازارها و مغازه‌ها با کشیدن پارچه‌های رنگین بر سردر دکان‌ها و روشن‌کردن‌     چراغ‌های رنگارنگ آذین‌بندی می‌شدند ولی چراغانی و آذین مفصل و با شکوه، مخصوص روزه پانزدهم شعبان روز میلاد حضرت حجه(عج) بود.

- منوچهر فرمانفرما؛ خون و نفت؛ نشر ققنوس، تهران، 1378، ص 409.

- کبیر، همان، ص 339.

- فقیهی، ‌همان، ص 470.

- فیودورکووف؛سفرنامه بارون فیودورکووف؛ ترجمه اسکندر ذبیحیان، انتشارات فکر روز، 1372، ص234.

- مرتضی کامران؛ دیدهها، شنیدهها: خاطرات میرزا ابوالقاسم خان کمالزاده؛ نشر البرز، تهران، 1370، ص 293.

-باباصفری؛ اردبیل؛ انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، 1371، ص 121.

- پ، آمده ژوبر؛ مسافرت در ارمنستان و ایران؛ ترجمه علیقلی، بیجا 1347، ص 262.

- ویلیام فرانکلین؛ مشاهدات سفر از بنگال، ایران؛ ترجمه محسن جاویدان، انتشارات دانشگاه تهران، تهران 1308، ص 18.

- روزنامه وقایع اتفاقیه؛ سال 1269، شماره 139، ص 2.

- غلامحسینافضلالملک؛ افضلالتواریخ؛ منصوره اتحادیه (نظام مافی)، سیروس سعدوندیان، نشر تاریخ ایران، تهران، 1361، ص 368.

- سیداحمد وکلیلیان؛ رمضان در فرهنگ مردم؛ چاپخانه تک چاپ، بیجا، 1370، ص 171-170.

- عبدالحسین نوایی؛ ایران و جهان؛ نشر هما، تهران، 1364، ص 361.

- صفری، همان، ص 114.

- محمدابراهیم باستانی پاریزی؛ حماسه کویر؛ امیرکبیر، تهران، 1357، ص 145.

- سایت راسخون

 

 



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در چهارشنبه 92/7/24 ساعت 2:0 صبح موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت