رسمیت یافتن اعیاد مذهبی چون: جشن میلاد حضرت امیرالمؤمنین(ع)،حضرت سیدالشهداء(ع)، حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)، حضرت رضا(ع) و میلاد حضرت حجه عجل‌الله در روزگار قاجار و به امر و دستور ناصرالدین شاه خود گواه تبعیت و ارادت این سلسله از دین اسلام و مذهب تشیع و خاندان و سلاله معصوم و مقدس حضرت علی(ع) پیشوا و امام اول شیعیان است. رسمیت یافتن چنین اعیادی در کنار اعیاد بزرگ اسلامی فطر و قربان به‌ویژه عیدغدیر، رسمیت داشتن مذهب تشیع و توجه و اهمیت خواص حاکمان این سلسله به دین اسلام و مذهب تشیع را به خوبی بیان می‌کند. ایرج افشار در کتاب چهل سال تاریخ ایران به وضوع این مسئله را بیان نموده است که «این جشن‌ها همه را این پادشاه (ناصرالدین شاه) دین پناه ایده‌الله بر اقتضاء رسوخ عقیدت و صفاء ملویت خود به شخصه رسم فرموده است و آیین بزرگ نهاده در هر کدام از جانب دولت ابد فرجام عادات و رسوم اعیاد عظمیه و ایام کریمه از قبیل چراغان و آتش‌بازی و ازدحام عام و انعقاد سلام و جلوس همایونی بر سریر میمون و اداء تبریک و تهنیت و انشاء شعر و خطاب و غیرذلک به عمل می‌آید.» به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه به سال‌های 1267، 1269 و 1272، «در دولت علیه ایران عید غدیر از سایر اعیاد شریفتر شمرده می‌شود اعلیحضرت پادشاهی به فیروزی بار سلام می‌دهد و شاهزادگان عظام و امناء و اعیان دولت جاوید مدت و مقربان حضرت و سایر خدم و حشم هر یک دو مرتبه و مقام خود شرفیاب حضور مهرظهور گردیده، تهنیت و شادمانی خلافت بی‌خلاف را خطبه و قصیده در حضور همایون خوانده و به مبارکبادی جشنی ملوکانه فرموده و بعد به اسم نام امیرالمؤمنین(ع) صد و ده(110) توپ شلیک کرده. عموم اهل ایران که پیروان ائمه(ع) می‌باشند نیز در این عید کمال خرمی و انبساط را دارند.» چنانچه مشهود است، رسم شلیک توپ به عدد یکصد و ده توپ به قانون و رسم دولت علیه معمول و متداول بوده به‌طوری که به گزارش متمادی در سال‌های بعد نیز اشاره به چنین رسمی شده است.

ایرج افشار؛ چهل سال تاریخ ایران؛ انتشارات اساطیر، بی‌جا، 1374، ص 133-134.



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در یکشنبه 92/7/21 ساعت 12:0 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت