جشن عید غدیر به یاد روزی برپا میشود که به اعتقاد مسلمانان در‌ آن روز پیامبر اسلام(ص) به امر خداوند با این عبارات من کنت مولاء و علی مولاء حضرت علی(ع) را ولی و جانشین خود خطاب نمود. هرچند خطابه پیامبر(ص) بر کلیه مسلمین اداء شد، اما به سبب بروز برخی اختلاف بر سر جانشینی پیامبر(ص) بزرگداشت و برگزاری این عید با دودستگی و تعارض توامان شد. اما با تمام وجود هرساله با فرارسیدن این روز در میان شیعیان جهان اسلام به ویژه ایرانیان جشنی بر پا میشود و به واسطه آن پیشوایی و امامت حضرت علی(ع) را جشن میگیرند و با آن بیعتی مجدد میبندند. اهمیت و ارزش این روز و واقعه در طول تاریخاش به حدی است که برگزاری جشن و بزرگداشت آن درگذشته با درگیریها، شورشها و آشوبهایی همراه بوده است که در این قسمت به منظور بیان پیشینه تاریخی برگزاری این عید به چنین مواردی اشاراتی خواهد شد.

   چنانچه میدانید شیعیان از آغاز بهویژه پس از شهادت حضرت علی(ع) و استقرار حکومت    بنیامیه مورد آزار و اذیت و بدرفتاریهای امویان قرار داشتند. شدت فجایع عمال امویان به حدی بود که عرصه را نه تنها بر سادات علوی  بلکه بر اهل تسنن تنگ کرده بود و همین امر سبب شد اکثریت اهل تسنن با اینکه خلفاء را عموماً مفترضالطاعه   میدانستند ناگزیر شدند خلفاء را به دو دسته خلفای راشدین (چهار خلیفه اول) و غیر راشدین که از معاویه شروع میشود، تقسیمبندی نماید.

   در اواخر قرن دوم هجری انقلابها و جنگهای خونینی در اثر بیدادگری بنیامیه در همه جای کشورهای اسلامی رخ داده که سرانجام دولت اموی با قیام ابومسلم خراسانی سردار ایرانی برچیده شد و بنیعباسیان به نام اهلبیت خلافت را درربودند. آنان در آغاز کار روی خوش به مردم و علویان نشان دادند و حتی به نام انتقام شهداء علویین، بنیامیه را قتل عام کردند و قبور خلفاء آنها را شکافتند. ولی دیری نگذشت که شیوه ظالمانه بنیامیه را پیشگرفته و در بیدادگری و             بیبندوباری از هیچ امری فروگذار نکردند. در این بین بودند خلفایی که شیعیان امامیه را آزار و شکنجه میدادند و‌ دسته دسته گردن میزدند و زنده زنده دفن میکردند و در مقابل خلفایی که به استدلال عقلی در مذهب اعتقاد داشته و مروج تام و آزادی کامل در ادیان و مذاهب را سر دادند. چنین فضاهایی زمینهای را فراهم   ساخت تا شیعیان در کنار دیگر مذاهب و فرقهها نفسی تازه بکشند و در فعالیتهای علمی و تبلیغات دینی حضور فعالتری داشته باشند.

استاد علامه طباطبایی؛ شیعه در اسلام؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1348، ص 26.



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در پنج شنبه 92/7/18 ساعت 11:12 صبح موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت