منظور از کلمه مولادر این روایت پیامبر(ص ) که فرمود: من کنت مولاه فهذا على مولاچیست ؟ شاید گفته شود

: مولابه معناى دوست و یار و یاور است ، نه به معناى سرپرست وکسى که بتواند در حق مردم تصرف کند و اطاعت کردن از او، واجب باشد.
پاسخ این توجیه ، این است که :

-1 اگر مراد پیامبر(ص ) دوستى با على (ع ) بود و اینکه آنحضرت یار و یاور مردم باشد، دیگر لازم نبود که پیامبر(ص ) در آن صحراى گرم و سوزان و در موقعیت حساس حج و آن حضرت بى نظیر، فرمان توقف دهد و صبر کند تا جلو رفته هابرگردند و عقب مانده ها برسند و مهمتر از همه ، آیه قرآن ، نازل شود و یاور بودن على (ع ) را با مقدمات بسیار در سخنرانى خود بیان کند و از مردم اعتراف بگیرد. پس معلوم مى شود مساله دیگرى در کار بوده که پیامبر(ص ) این گونه عمل کرده است .
 -2
اعلام دوستى با على (ع ) مساله اى نبود که رسول خدا(ص ) در مورد آن تبلیغ نکرده باشد، زیرا پیامبر(ص ) بارها در این مورد صحبت کرده و آن را به مردم گوشزد نموده بود.
 -3
اعلام این مطلب که على (ع ) دوست مردم است .وحشتى براى پیامبر(ص ) بوجود نمى آورد تا لازم شود خدا او را تسلى ودلدارى دهد به همان گونه که در آیات قرآن آمده است .
 -4
دوستى با حضرت على (ع ( و یاور مردم بودن ، آن قدر مهم نبود که خداوند با لحن قاطع به رسولش بگوید: اگرانجام ندهى ، رسالتت را به پایان نرسانده اى .
 -5
موضوع دوستى ، احتیاجى به بیعت گرفتن از مردم ، تبریک گفتن به حضرت على (ع ) با مراسم مخصوص ندارد. آیا این عاقلانه است که به خاطر یک دوستى ساده ، در بیابانى گرم و سوزان ، خیمه درست کنند وبه مردم دستور بدهند که با یک دوست بیعت کنند.
 -6
پیامبر در مراسم حج ، از جدایى با مردم و ملاقات با خدا سخن گفت و به آنها گوشزدکرد که به فکر آینده خود باشند و از قرآن و عترت جدا نشوند و پس از آن نیز، حدیث ثقلین را بارها و بارها تکرار کرد.
همه این مسائل نشان مى دهد که موضوع غدیر خم بسیار با اهمیت تر از سخنانى است که اهل سنت مطرح مىکنند و آن ، موضوع رهبرى آینده حکومت اسلامى و جانشینى پیامبر(ص ) است زیرا بعد ازرحلت پیامبر(ص )، اولین رهبر مسلمان قرآن و دومین آن عترت بوده است

کتاب الکترونیکی پیام غدیر،عذرا انصارى

 

 

 



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در یکشنبه 92/7/14 ساعت 2:45 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت