با توجّه به این‏که نوگرایى یکى از ویژگیهاى انسان به شمار مى‏رود و نوعاً در مسائلى از قبیل آرایش و پوشش خودنمایى مى‏کند، نظر جنابعالى در مورد نحوه برخورد با اینها چیست؟ دستگاههاى دولتى چه کارهایى تاکنون انجام داده‏اند؟ آیا موفّق بوده‏اند یا نه؟


در پاسخ شما، آن چیزى که حالا مى‏توانم عرض کنم، این است که اصل گرایش به زیبایى و زیباسازى و زیبادوستى، یک امر فطرى است. البته این شاید با مقوله نوگرایى مقدارى تفاوت کند. نوگرایى امر عامترى است. این مسأله آرایش و لباس و چیزهایى که شما گفتید، مقوله خاصى است که انسان - بخصوص جوان - از زیبایى و زیباسازى خوشش مى‏آید و دلش مى‏خواهد که خودش هم زیبا باشد. این عیبى هم ندارد؛ یک امر طبیعى و قهرى است؛ در اسلام هم منع نشده است. آن چیزى که منع شده، فتنه و فساد است.
این زیبایى و زیباسازى، بایستى موجب این نشود که در جامعه انحطاط و فساد به وجود آید؛ یعنى ابتذال اخلاقى نباید به وجود آید. چگونه؟ راههایش مشخّص است. اگر ارتباط بى‏قید و شرط و بى‏بندوبارى در روابط زن و مرد وجود داشته باشد، این موجب فساد خواهد شد. اگر به صورت افراطى به شکل مُدپرستى درآید، این به فساد خواهد انجامید. اگر این مقوله زیباسازى و رسیدن به سر و وضع و لباس و امثال اینها، مشغله اصلى زندگى شود، انحراف و انحطاط است؛ مثل این‏که در دوره طاغوت، آن خانمهاى اعیان و اشراف، پشت میز آرایش مى‏نشستند. فکر مى‏کنید چند ساعت مى‏نشستند؟ شش ساعت! این واقعیت دارد و ما خبرهاى دقیق داشتیم که شش ساعت مى‏نشستند! یک انسان، این مدّت براى آرایش صرفِ وقت کند که مى‏خواهد مثلاً به عروسى برود و موى سرش را، یا صورتش را این‏طورى درست کند! اگر کار به این شکل درآید، انحراف و انحطاط است؛ اما فى‏نفسه، رسیدن به سر و وضع و لباس، بدون این‏که در آن خودنمایى و تبرّج باشد، عیبى ندارد.
در اسلام، تبرّج ممنوع است. تبرّج، یعنى همان خودنمایى زنان در مقابل مردان، براى جذب و فتنه‏انگیزى. این، یک نوع فتنه است و خیلى اشکالات دارد. اشکالش فقط این نیست که این دختر جوان، یا این پسر جوان به گناه مى‏افتند - این اوّلیش است؛ شاید بتوانم بگویم کوچکترینش است - دنباله‏اش به خانواده‏ها مى‏رسد. اساساً آن‏گونه رابطه بى‏قید و شرط و بى‏قید و بند، براى بناى خانواده سمِ‏ّ مهلک است؛ چون خانواده با عشق زنده است. اصلاً بناى خانواده با عشق است. اگر این عشق - عشق به زیبایى، عشق به جنس مخالف - در صد جاى دیگر تأمین شد، دیگر آن پشتوانه قوى‏اى که استحکام خانواده باید داشته باشد، از بین خواهد رفت و خانواده‏ها متزلزل مى‏شود و به همین وضعى درمى‏آید که امروز متأسّفانه در کشورهاى غربى هست؛ بخصوص در کشورهاى اروپاى شمالى و امریکا.
اخیراً امریکاییان به‏شدّت دچار این مشکلند. خانواده‏ها متلاشى مى‏شوند و این مصیبت بزرگى شده است. این مصیبت هم در درجه اوّل، ضررش به خود خانمها برمى‏گردد. البته مردان هم بسیار سختیها مى‏کشند؛ اما بیشتر به زنان مى‏رسد؛ بعد هم به آن نسلى که متولّد مى‏شود. این نسل بزهکار و تبهکار موجود دنیا و امریکا را مى‏بینید؟ اینها همه‏اش از آن‏جا شروع مى‏شود؛ یعنى مقدّمه و کلید شرّى است که دنبالش همین‏طور پى‏درپى شرور مى‏آید!
در اسلام، به مسأله زیبایى اهمیت داده شده است. زیاد شنیده‏ایم که : «انّ اللَّه جمیل و یحبّ الجمال»(4)؛ خدا زیباست و زیبایى را دوست دارد. در خصوص رسیدن به سر و وضع، روایات زیادى در کتب حدیثى ما هست. در کتاب «نکاح» مفصّل بحث مى‏شود که مرد و زن بایستى به خودشان برسند. بعضى خیال مى‏کنند که مثلاً مردان باید موى سرشان را بتراشند؛ نه. در شرع، براى جوانان مستحبّ است که موى سر بگذارند. در روایت هست که «الشَعر الحسن من کرامة اللَّه فأکرموه»(5)؛ موى زیبا، جزو کرامتهاى الهى است؛ آن را گرامى بدارید. یا مثلاً روایت دارد که پیامبر اکرم وقتى مى‏خواستند نزد دوستانشان بروند، به ظرف آب نگاه مى‏کردند و سر و وضع خود را مرتّب مى‏کردند(6). آن زمان که آینه به این شکلى که حالا هست و فراوان هم هست، نبود. جامعه مدینه هم که فقیر بود. پیامبر ظرف آبى داشتند، که وقتى مى‏خواستند نزد دوستانشان بروند، از آن به جاى آینه استفاده مى‏کردند. این، نشان‏دهنده آن است که سر و وضع مرتّب، لباس خوب و گرایش به زیبایى، امر مطلوبى در شرع اسلام است؛ منتها آن چیزى که بد و مضرّ است، آن است که این وسیله‏اى براى فتنه و فساد و تبرّج شود. همان‏طور که گفتم، ضررهایش تا خانواده و نسل بعد هم مى‏رسد.
اخیراً در یکى از مجلّات امریکایى مطلبى دیدم - روزنامه‏هاى خودمان هم آن را منعکس کرده بودند - مبنى بر این‏که دو بچه ده، دوازده ساله، در مدرسه کمین گرفته بودند و با مسلسل، یک مشت بچه و معلّم را به رگبار بسته بودند! اول هم آژیر خطر کشیده بودند، تا بچه‏ها جمع شوند؛ بعد همه را به رگبار بسته بودند! ببینید براى یک جامعه، چنین وضعیتى، واقعاً چقدر بد و دردآور است! جنایتى خونسردانه و از روى بى‏خیالى، به خاطر تربیت بد. اینها همه‏اش دنباله همان بى‏بندوبارى است.

بخشی از سخنرانی رهبری  درجمع جوانان به مناسبت هفته جوان - 08/02/1377



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در دوشنبه 90/9/14 ساعت 3:25 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت