کتاب کافى از قدیمى‏ترین و معتبرترین کتاب‏هاى روایى شیعه مى‏باشد که در عصر غیبت صغرى نگاشته شده است.
این کتاب توسط یکى از برجسته ترین روات و فقهاى شیعه نگاشته شده است که تا کنون مانند آن نگاشته نشده و در طول بیش از هزار سال پیوسته مورد توجه و عنایت خاص علما و فقهاى شیعه قرار داشته و بزرگان شیعه در منابع مهم روایى و تألیفات ارزشمند خود به آن استناد نموده‏اند.
این کتاب شامل روایات پیامبر و اهل بیت آن حضرت علیهم‏السلام است که در آن به علوم و معارف اسلامى به بهترین شکل اشاره شده و با ترتیبى زیبا ارائه شده است.
این کتاب فاصله زمانى کمى با اصول معتبر و اولیه شیعه دارد که از آنها گرفته شده و علاوه بر آن از دقت و گزیده گویى بالایى نیز برخوردار است.
هر چند اعتبار این کتاب به معنای صحت صدور تمامی روایات آن نیست بر اساس موازین رجالی برخی از روایات این کتاب ضعیف و یا مجهول محسوب می شود ولی ضعیف ویا مجهول بودن سند به معنای عدم صدور این روایت از معصوم نیست بلکه بسیاری از همین روایات ضعیف با شواهد وقراینی صحیح ویا به عبارتی قابل استناد وعمل خواهند بود در طول تاریخ کتابی نوشته نشده که برخی روایات کافی را گزینش کرده باشد واین نسبت به علمای شیعه صحیح نیست تنها برخی از معاصران کتابی به نام صحیح الکافی نوشته اند ولی همان گونه که گفتیم اکثر نزدیک به اتفاق روایات این کتاب مورد توجه علمای شیعه بوده است ذیلا سخن برخی از بزرگان را در باره این کتاب می آوریم
شیخ مفید مى‏فرماید: «الکافی هو من أجلّ کتب الشیعة و أکثرها فائدة».
کتاب کافى از بهترین کتاب‏هاى شیعه و پر فایده‏ترین آنهاست.
شهید اول، محمد بن مکى مى‏فرماید: «کتاب الکافی فی الحدیث الذی لم یعمل الأصحاب مثله».
کتاب کافى، کتاب روایتى است که تا کنون اصحاب و علماى شیعه مانند آن را ننگاشته‏اند.
فیض کاشانى مى‏فرماید: «الکافی أشرفها و أوثقها و أتمها و أجمعها لاشتماله على الأصول من بینها و خلوه من الفضول و شینها».
کتاب کافى ارزشمندترین و معتبرترین و کاملترین و جامعترین کتاب از کتب اربعه است زیرا بر خلاف بقیه کتب اربعه، علاوه بر فروع دین و ابواب فقه، شامل اصول دین نیز مى‏باشد و روایات اضافه ورایاتی که موجب نقص بر آن باشد در آن وجود ندارد .
شهید ثانى مى‏فرماید: «الکتاب الکافی و المنهل العذب الصافی، و لعمری لم ینسج على منواله، و منه یعلم قدر منزلته و جلالة حاله».
کتاب کافى آبى شیرین، زلال و گواراست و به جان خودم سوگند که همانند آن نگاشته نشده است و از ارزش کتاب مى‏توان به منزلت و جلال و بزرگى مؤلف آن نیز پى برد.
علامه مجلسى مى‏فرماید: «أضبط الأصول و أجمعها، و أحسن مؤلفات الفرقة الناجیة و أعظمها».
کتاب کافى با ضابطه‏ترین و کامل‏ترین کتاب روایى و بهترین و بزرگترین تألیف مذهب بر حق شیعه است



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در سه شنبه 90/2/27 ساعت 12:19 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت