پرسش : چرا ما «شیعیان» اهل بیت رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم را معصوم می‏دانیم ولی اهل تسنّن ظاهراً چنین نیستند و بما هم اعتراض می‏کنند، البته آنها ابوبکر و عمر و دیگر کسانی را که مورد احترامشان می‏باشد نیز معصوم نمی‏دانند؟

پاسخ: شیعه، اهل بیت رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم و ائمه‏علیهم السلام را معصوم و از هرگونه گناه و پلیدی پاک و منزه می‏داند و بر این امر ادله عقلی و نقلی فراوانی وجود دارد که در کتب مربوط موجود است و عمده دلیلی که اهل تسنن نمی‏توانند شبهه و انکار کنند این آیه است:

ما اهل بیت را معصوم می‏دانیم

انما یرید اللَّه‏لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً

خدا فقط می‏خواهد آلودگی را از شما خاندان - پیامبر - بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.

در صحیح مسلم است که عایشه گفت:

روزی رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم [از حجره] خارج شد و عبایی پشمی و سیاه با آن حضرت بود، پس حسن بن علی‏علیهما السلام آمد، رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم او را داخل عبا نمود، پس از آن حسین بن علی آمد، او را نیز داخل عبا فرمود، سپس فاطمه‏علیها السلام آمد و داخل شد، پس از آن علی‏علیه السلام آمد او را هم داخل عبا نمود و گفت: انما یرید اللَّه‏لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً..

و در مسند امام احمد بن حنبل  است که:

ان النبی ‏صلی الله علیه وآله وسلم کان یمرّ بباب فاطمة ستة أشهر اذا خرج الی صلاة الفجر یقول: الصلاة یا اهل البیت انما یرید اللَّه لیذهب عنکم‏الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً.

رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم صبح که برای نماز به مسجد می‏رفت، مدت شش ماه از درب خانه فاطمه‏علیها السلام عبور می‏کرد و می‏فرمود: نماز، ای اهل بیت، خداوند فقط می‏خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.

همچنین در صحیح مسلم است که:

زید بن ارقم گفت: رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم روزی در کنار آبی به نام خمّ، میان مکه و مدینه خطبه‏ای خواند و بعد از حمد و ثنای الهی فرمود: ای مردم من بشری بیش نیستم و نزدیک است مأمور پروردگارم بیاید و من دعوت او را اجابت کنم و من در میان شما دو چیز گران بها می‏گذارم و می‏روم یکی کتاب خدا که در آن هدایت و نور است، کتاب خدا را بگیرید و به آن چنگ بزنید... و اهل بیت من، خدا را درباره اهل بیت خود متذکر می‏شوم، [راوی گوید: رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم] این جمله را سه بار تکرار کرد از زید بن ارقم سؤال کردند: اهل بیت آن حضرت چه کسانی هستند؟ آیا زنهای رسول اللَّه‏صلی الله علیه وآله وسلم اهل بیت آن حضرت می‏باشند؟ زید گفت: خیر، به خدا قسم، به درستی که زن چند وقت با مرد است، پس او را طلاق می‏دهد و زن برمی‏گردد نزد پدر و فامیلش، اهل بیت مرد اصل و ریشه و پی مرد هستند، اهل بیت کسانی هستند که بعد از رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم صدقه بر آنان حرام است.

در همین کتاب است که:

از زید بن ارقم سؤال کردند، اهل بیت - که رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم سفارش آنها را فرمود و عِدل قرآنشان قرار داد - چه کسانی هستند؟ گفت: آل علی‏علیه السلام... هستند که صدقه بر آنها حرام است.

از آیه شریفه و این روایات که در کتابهای معتبر اهل تسنن آمده معلوم و مسلم است که خداوند اراده کرده است آلودگی و پلیدی را از اهل بیت رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم بزداید و آنان را پاک و پاکیزه گرداند، مضافاً بر اینکه رسول اللَّه ‏صلی الله علیه وآله وسلم در حدیث ثَقلین اهل بیت را عِدل و هم سنگ قرآن کریم قرار داده و هر دو را به عنوان حجت خدا در میان مردم توصیف فرموده است و همان گونه که قرآن از خطا و لغزش مصون و محفوظ است، عدل و قرین آن نیز مصون و محفوظ است و مسلمانان می‏دانند و اعتراف دارند که اهل بیت‏علیهم السلام و در رأس آنها حضرت علی‏علیه السلام حتی لحظه‏ای آلوده به شرک و کفر نبوده و کوچکترین لغزش و خطایی از آنها سر نزده است و بر این اساس شیعه معتقد به عصمت اهل بیت‏علیهم السلام است.



*** مارابانظرات خوددرنشرمعارف اهلبیت(ع)یاری دهید***  

نوشته شده توسط شیعه مولا علی (ع)اگر خداتوفیق دهد در چهارشنبه 93/1/27 ساعت 12:33 عصر موضوع | ***استفاده از مطالب باذکرمنبع وفرستادن صلوان باعجل فرجهم مانعی ندارد*** .التماس دعا***لینک ثابت